Lijsttrekkers bijten van zich af

Het imago van de VU houdt veel studenten bezig, bleek tijdens het debat tussen de lijsttrekkers voor de verkiezingen van de universitaire studentenraad. Logisch, want hoe beter dat imago, hoe makkelijker afgestudeerden een baan vinden.

De grote vraag bij dit debat was natuurlijk hoe de lijsttrekker van de nieuwe bètapartij, Joeri Donker, zou presteren. Verfrissend, kunnen we concluderen. Hij wist regelmatig de lijsttrekkers van de Vuso en de SRVU te verrassen met zijn eigen kijk op actuele vraagstukken van de universiteit.

Zo zei hij dat de bezetting van de kerkzaal door actiegroep Titanic “slecht is voor het imago van de VU”. Daarom keurt hij dit soort acties af. De studenten van Titanic protesteren met hun acties tegen bezuinigingen op de faculteit Aard- en Levenswetenschappen waardoor hun opleidingen dreigen te verslechteren of zelfs te verdwijnen.

“Dit soort acties is juist nodig als studenten via de gewone medezeggenschap niet voldoende worden gehoord”, stelde daarentegen SRVU-lijsttrekker Ilyes Machkor. Maar hij vindt wel dat studenten niet elke week een zaal moeten bezetten.

De Vuso nam een middenpositie in. Mohsin Kadim: “Door hun lawaaiacties bezorgden de bezetters veel overlast voor andere studenten die zaten te studeren voor hun tentamens. Je stem laten horen is goed, maar je hoort rekening te houden met anderen.’’

Waarde diploma’s

In zijn inleidende praatje had rector Frank van der Duyn Schouten al gezegd dat het imago van de universiteit erg belangrijk is. “De waarde van het diploma hangt voor een groot deel af van het imago van de universiteit bij werkgevers. Dus hoe het imago van de VU nu is, heeft zelfs nog uitstraling op afgestudeerden van twintig jaar geleden als die solliciteren naar een andere baan.’’

In die zin bleken veel studenten zich druk te maken over het imago van de VU. Ze vragen zich af wat hun kansen op de arbeidsmarkt zijn na het afstuderen. Daarom pleitte Joeri Donker voor nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, zoals op de Zuidas, zodat studenten daar makkelijker binnenkomen.

“Maar we moeten niet aan de leiband van het bedrijfsleven lopen. Een universiteit hoort onafhankelijk te zijn”, stelde Ilyes Machkor.

Met de conclusie van Mohsin Kadim dat de VU studenten beter moet voorbereiden op de arbeidsmarkt, stemden beide andere lijsttrekkers van harte in.

Genoeg diversiteit

En natuurlijk kwam de vraag naar voren of de VU zich duidelijker moet profileren met het thema diversiteit.

Wat Ilyes Machkor betreft mag er een tandje bij. “We zijn pas echt een diverse universiteit als we werkelijk een internationale uitstraling hebben. Nu moesten we een uitstekende kandidaat voor de studentenraad teleurstellen omdat hij alleen Engels spreekt. Dus er kan nog wel het een en ander gebeuren.’’

Maar voor Joeri Donker is diversiteit geen prioriteit. “De studentenpopulatie is een redelijke afspiegeling van de bevolking in de regio Amsterdam. Dus we zijn divers genoeg. Daar hoeven we niet veel meer voor te doen. Het gaat verder vanzelf.”

Mohsin Kadim gaf nog een draai aan het onderwerp. “Bij diversiteit denk ik ook aan interdisciplinaire samenwerking. Waarom werken faculteiten zo weinig samen? Zet bijvoorbeeld economen en psychologen bij elkaar in een project. Dan ontstaan hele nieuwe inzichten. Zo zie ik diversiteit en excellentie samengaan.’’

Borrelnootjes

Toen was het bijna tijd voor de borrel, maar de kandidaten mochten zich nog even buigen over de stelling of de VU minder managementlagen hoort te krijgen. Ondertussen begonnen sommige aanwezigen alvast naar de borrelnootjes te lopen….

De verkiezingen zijn van 12 tot en met 15 mei. Lees hier interviews met de lijsttrekkers van de SRVU, Vuso en Bètapartij.