28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Leenstelsel heeft geen meerderheid in nieuwe Eerste Kamer

De Provinciale Statenverkiezingen hebben hun sporen nagelaten in de Eerste Kamer. Zo blijkt dat de partijen die twee maanden geleden voor de invoering van het leenstelsel stemden hun meerderheid verliezen in de tweede kamer. Met de verkiezingsuitslag van gisteren zou het niet meer lukken om de basisbeurs te schrappen.

In de verkiezingen voor de Provinciale Staten – en dus indirect voor de Eerste Kamer – heeft vooral de PvdA averij opgelopen. Als de voorlopige uitslag klopt, verliezen de sociaaldemocraten zes van hun veertien zetels. Ook de VVD gaat onderuit: van zestien naar dertien zetels. Oppositiepartij GroenLinks kon daar niet van profiteren en zakt van vijf naar vier zetels.

Eenzame winnaar

Alleen D66 boekte gisteren forse winst en zag zijn aanhang verdubbelen. De democraten krijgen tien zetels in handen. Daarmee hebben de vier partijen van de leenstelselcoalitie nog maar 35 van de 75 Senaatszetels. Voor een meerderheid zijn 38 zetels vereist.

Geen verandering

Het zal echter niets veranderen. Zowel het parlement als de senaat heeft het wetsvoorstel van minister Bussemaker al goedgekeurd. Vanaf september krijgen nieuwe studenten geen basisbeurs meer, zelfs als een meerderheid van de senaat dat nu liever anders zou zien.

Herrijzen

Alleen als het kabinet valt, zou de basisbeurs nog uit de as kunnen herrijzen. Dan zou er snel na de val een nieuwe regering moeten komen waarin de partijen van het leenstelsel een ondergeschikte rol spelen. Die kans is zo goed als nihil, maar eerder gebeurde zoiets wel met de langstudeerboete: die was ingevoerd door Tweede en Eerste Kamer en na verkiezingen draaide de nieuwe regering de maatregel alsnog terug. Toen lagen de zaken echter anders, want zelfs VVD en CDA, die de maatregel hadden ingevoerd, namen er in hun verkiezingscampagne afstand van.

Overigens wordt pas op 23 maart de officiële uitslag van de verkiezingen bekendgemaakt. Twee maanden later (26 mei) zullen de leden van de Provinciale Staten stemmen voor de Eerste Kamer.