19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Keuzegids: VU en UvA weer onderaan

De Keuzegids Universiteiten bevat dit jaar weinig verrassingen: de allerbeste is sinds jaar en dag de Universiteit Wageningen. De Radboud Universiteit Nijmegen is opnieuw de beste brede universiteit, al wordt het gat met de nummer twee, Leiden, wel iets groter. De twee Amsterdamse universiteiten, VU en UvA, bungelen traditiegetrouw onderaan.

Het geheim van het succes van Wageningen zit hem volgens de Keuzegids in de kleinschaligheid, de intensieve studiebegeleiding en in de prima faciliteiten. Ook de Open Universiteit en de TU/Eindhoven doen het wat dat betreft goed. In Nijmegen neemt men de onderwijstaak volgens de Keuzegids “net iets serieuzer dan bij andere grote universiteiten”. Verder heeft de universiteit flink geïnvesteerd in betere faciliteiten.

University colleges duikelen naar beneden

De Keuzegids prijst dit jaar 65 ‘topopleidingen’, zes meer dan vorig jaar. Vooral de exacte studies stijgen tot grote hoogten, terwijl de university colleges in de ranglijst naar beneden duikelen.

De bacheloropleidingen die dit jaar het predicaat ‘top’ krijgen zijn vaak kleinschaliger en intensiever dan gemiddeld, concludeert de keuzegidsredactie. Vooral de slimme bèta’s onder de eindexamenkandidaten kunnen bijna geen verkeerde keuze maken: het aantal ‘topopleidingen’ staat bij de natuurwetenschappen inmiddels op 27. Dat is bijna de helft van alle opleidingen in die sector en een verdubbeling van de score ten opzichte van vorig jaar.

VU, UvA en Leiden

De university colleges doen het dit jaar opvallend minder goed. Vorig jaar gaf de Keuzegids nog zes van de zeven onderzochte university colleges het predicaat ‘topopleiding’, dit jaar zijn dat er slechts drie. De variant van de Universiteit Tilburg, die van de UvA en de VU en die van de Universiteit Leiden halen de vereiste 76 punten niet meer.

De slechtste university college-achtige opleiding is net als vorig jaar de studie ‘liberal arts and sciences’ van de Universiteit Utrecht, maar de score van de Leidse opleiding is het meest opvallend: de studie haalde vorig jaar nog 92 punten, maar blijft dit jaar steken op 64.

Aantallen studenten

Volgens Frank Steenkamp, hoofdredacteur van de Keuzegids, zou dat kunnen liggen aan de snelle groei van het aantal studenten. Daarnaast heeft onderwijskeurmeester NVAO kritiek op het wetenschappelijke niveau van het onderwijs.

De jaarlijkse verschijnende Keuzegids Universiteiten is bedoeld om scholieren te helpen bij hun studiekeuze. De redactie biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van opleidingen op grond van studentoordelen, onderwijsstatistieken en oordelen in visitatierapporten van onderwijskeurmeester NVAO. Sinds dit jaar wordt ook het aantal contacturen weer meegenomen in de weging.

Anders dan Elsevier

De studentoordelen komen uit de Nationale Studenten Enquête. Anders dan in de Elsevierranking van universiteiten weegt de Keuzegids ook de oordelen over bijvoorbeeld docenten, gebouwen en roosters mee in de totaalscore per opleiding.

De reactie van de VU op de Keuzegids leest u hier.