19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Keuzegids Masters wijst zes ‘Topopleidingen’ aan de VU aan

Zes masterstudies aan de VU verdienen volgens de nieuwe Keuzegids Masters het predicaat ‘Topopleiding’. Het gaat om Ondernemingsrecht, Epidemiologie, Cardiovascular research, Hydrology, Econometrics & Operations en Fiscaal recht.

Verder blijkt uit de Keuzegids dat kleinschaligheid een betere voorspeller van kwaliteit is dan een selectief deurbeleid. Masterstudies met minder dan twintig eerstejaars scoren over het algemeen bovengemiddeld goed, terwijl programma’s met meer dan tweehonderd eerstejaars minder lof krijgen, of ze nu wel of niet selectief zijn.

Ook de tweejarige researchmasters doen het goed in de Keuzegids. Zij danken dit niet aan hun deurbeleid, vermoedt de redactie; het zijn gewoon goede opleidingen. Dat laatste geldt waarschijnlijk ook voor de Wageningen Universiteit, opnieuw de koploper van de reguliere universiteiten.

Minder kieskeurig

Wageningen blijkt dit jaar opnieuw de universiteit met de meeste selectieve masterstudies. Ruim 70 procent van de ‘groene’ masters stelt bijvoorbeeld eisen aan het gemiddelde bachelorcijfer van kandidaten, laat hen een toelatingsgesprek voeren of een assessment doorlopen. Andere universiteiten, waaronder Twente, Eindhoven en Tilburg, zijn veel minder kieskeurig. Respectievelijk 6, 9 en 15 procent van hun masters selecteert aan de poort.

De Universiteit Twente, die maar zes procent van haar masterstudenten selecteert, doet weinig voor Wageningen onder. De universiteiten van Leiden, Delft, Rotterdam en de UvA zijn hekkensluiters in de lijst.