28 maart 2024

Karen Maex wordt rector van de UvA

Bètadecaan Karen Maex wordt de nieuwe rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam. Dat is gisteravond bekendgemaakt. Maex is vanaf 1 juni benoemd als rector.

Maex is momenteel decaan van de drie bètafaculteiten van de VU en de UvA samen. Ze moest de samenwerking leiden tussen de bèta’s van beide Amsterdamse universiteiten. In eerste instantie was het idee dat er een fusiefaculteit zou komen, maar dat ging niet door. Sindsdien worden de plannen voor samenwerking in onderwijs en onderzoek uitgewerkt door groepjes wetenschappers en studenten.

Argusogen

Maex krijgt geen gemakkelijke taak aan de UvA. Samen met de nieuwe collegevoorzitter Geert ten Dam wordt ze lid van een cvb dat met argusogen in de gaten gehouden wordt door medewerkers en studenten. Vorig jaar trad collegevoorzitter Louise Gunning af nadat de medezeggenschap het vertrouwen in het bestuur had opgezegd. De aanleiding was de roep van voornamelijk studenten om meer inspraak op de universiteit, die uitmondde in de Maagdenhuisbezetting. Medewerkers en studenten hadden er uiteindelijk geen vertrouwen meer in dat het bestuur de universiteit goed kon leiden.

Vorige maand bood financieel directeur in het cvb Hans Amman ook zijn ontslag aan, omdat hij wilde dat de samenwerking van de UvA en de Hogeschool van Amsterdam sneller geëvalueerd zou worden dan de raad van toezicht van plan was.

Open contract

Momenteel vormt het vierkoppige college van bestuur van de UvA ook het bestuur van de Hogeschool van Amsterdam, maar dat staat dus ter discussie. Dat de samenwerking met de HvA geëvalueerd gaat worden, betekent volgens universiteitsblad Folia dat de aanstelling van Maex niet voor de gebruikelijke vier jaar geldt, maar een open einde heeft. Mogelijk krijgen de onderwijsinstellingen weer twee aparte besturen en moeten de huidige bestuursleden herschikt worden.

Bètadecaan

Hoe het na het vertrek van Maex als bètadecaan verdergaat met de leiding over de bètafaculteiten van de VU en de UvA is nog onderwerp van gesprek. “Eén decaan voor de drie bètafaculteiten was een proef”, zegt VU-woordvoerder Aukje Schep. “We gaan eerst met alle betrokkenen praten over hoe het bevallen is voor we hier een antwoord op kunnen geven.”

Maex was nog niet beschikbaar voor een reactie.