26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kamer kraakt harde noten over universiteit Leiden

De PvdA in de Tweede Kamer betwijfelt of de Universiteit Leiden nog mee moet doen aan het experiment met een bindend studieadvies in het tweede jaar. Niet alle opleidingen zouden voldoen aan de eisen voor deelname.

Wie zijn onderwijs niet op orde heeft mag in het tweede jaar geen bsa uitdelen, vindt de PvdA. De Universiteit Leiden heeft drie opleidingen die niet goed genoeg zijn: criminologie, geschiedenis en Engelse taal & cultuur kwamen vlak voor de zomer niet zonder kleerscheuren door de keuring. Accreditatieorganisatie NVAO concludeerde dat het onderwijsprogramma van de Leidse opleiding geschiedenis aan alle kanten rammelt en dat geen enkele student criminologie daadwerkelijk veertig uur aan zijn studie besteedt.

Rand van het toelaatbare

Bussemaker beloofde de Tweede Kamer bij de start van het bsa-experiment dat alleen opleidingen “met een passende onderwijsintensiteit en een intensieve studiebegeleiding” er aan mee zouden mogen doen. “Dus hoe kan, op basis van deze conclusie, deelname aan het experiment te rechtvaardigen zijn?”, vraagt de PvdA in een schriftelijke vragenronde aan de minister.

Het geduld van de PvdA met de Universiteit Leiden lijkt op te raken. “In het recente verleden bleek deze onderwijsinstelling de rand van het toelaatbare op te zoeken en soms zelfs te overschrijden”, schrijft de fractie. Leiden kwam het afgelopen jaar in het nieuws omdat een faculteit onterecht studiepunten van ouderejaars liet vervallen, omdat er veel te hoge kosten in rekening werden gebracht aan studenten die zich te laat inschreven voor hun tentamen, en omdat de instelling – tegen de wens van de Kamer – unieke opleidingen aan het bsa-experiment laat meedoen.

Jaarlijks studieplan

Ook D66 is kritisch. Die vraagt zich af in hoeverre de maatregelen in Leiden “daadwerkelijk serieuze pogingen zijn” om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Opleidingen laten studenten nu met een jaarlijks studieplan komen, maar of dat nou kan worden gerekend tot een inspanning van de universiteit om de kwaliteit te verbeteren? D66 vraagt het zich af. Hetzelfde geldt voor de tutor die elke student krijgt. Zou zulke begeleiding niet gewoon standaard moeten zijn?

Vorig jaar startte minister Bussemaker met een experiment: een beperkt aantal opleidingen mag trage tweedejaars met een bindend studieadvies wegsturen. De eerste studenten die met deze maatregel te maken krijgen, begonnen afgelopen september aan hun tweede studiejaar.

Toestemming gekregen

De Universiteit Leiden doet instellingsbreed mee aan het experiment, met uitzondering van een aantal opleidingen die nergens anders worden aangeboden. Behalve 39 Leidse opleidingen, doen het Amsterdam University College en de Gerrit Rietveld Academie mee in de eerste ronde. Ook de Hogeschool van Amsterdam heeft toestemming gekregen om mee te doen.