18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Innovation Lab VUmc wint prijs voor 3D-technieken

Het 3D Innovation Lab van VUmc heeft de RapidPro Award voor innovatie op het gebied van 3D-printen gewonnen. Het team werd door de jury geprezen om zijn multidisciplinaire aanpak. De prijs bestaat uit een 3D geprint kristalvormig kunstwerk, een geldbedrag van duizend euro en extra aandacht tijdens de vakbeurs van RapidPro.

Oogkas implanteren

Het 3D Innovation Lab is een samenwerking tussen de VUmc-afdelingen mondziekten, kaak-en aangezichtschirurgie en fysica en medische technologie. Momenteel lopen er ruim twintig onderzoeksprojecten, allemaal met het doel om de zorg te verbeteren en de kosten ervan beter beheersbaar te maken. Enkele recent ontwikkelde toepassingen zijn een zaagmal voor de herpositionering van een heupkop, het plannen van een complexe aangezichtsreconstructie met behulp van een 3D-model en het digitaal plannen van een individueel oogkasimplantaat.

De vierde dimensie

Overigens heeft het 3D Innovation Lab van VUmc grootse plannen voor de toekomst. Ze mikken zelfs op 4D-ontwerpen. Hierbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan een kunstoog voor kinderen. Het oog groeit dan met het kind mee en de pupil past zich aan de lichtinval aan.

Maureen van Eijnatten, promovendus bij de afdeling mondziekten, kaak-en aangezichtschirurgie, merkt dat er veel belangstelling is voor hun toepassing. “We hebben erg veel aanloop bij onze kraam. Je merkt dat het toepassen van 3D-technieken in de medische wereld erg in de belangstelling staat.”