‘Ik wil een eigen stripwinkel’

VU-studenten zijn notoire thuisblijvers, terwijl een stage of studieperiode in het buitenland juist goed is voor het cv. Daarom organiseerde de VU gisteren de jaarlijkse Wil Weg Dag, een soort markt voor aanbieders van buitenlandse stages en studies. Advalvas sprak met een paar bezoekers.

Marlijn Walraven (20, Engelse Taal en Cultuur) vindt het jammer dat een stage in het buitenland geen vast onderdeel is van zijn studie. Daarom bezocht hij gistermiddag dan ook de ‘Wil Weg Dag’ op de VU. “Ik ben vooral geïnteresseerd om ergens aan de Oostkust van de Verenigde Staten een paar maanden te gaan studeren. Ik heb wel eens gehoord dat het niveau van Amerikaanse universiteiten lager ligt dan bij ons in Nederland. Maar of dat ook klopt? Ik zou het graag zelf gaan bekijken.”

Door de studie die Marlijn doet, ligt de keuze voor een Engelstalig land voor de hand. “Ik doe gewoon wat aansluit bij mijn interesse. Uiteindelijk droom ik ervan om ooit een eigen stripwinkel te hebben.”

Sanaz Kateb (22, Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie) wil zich zowel oriënteren voor een stage als voor een studieperiode in het buitenland. Ze houdt erg van reizen, van andere culturen en van nieuwe ervaringen opdoen. Dat ze tijdens haar studie naar het buitenland gaat, staat voor haar vast. Maar waar ze naartoe gaat? “Ik twijfel nog. De Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika lijken me wel wat.”

Een bezoek aan de VS heeft daarbij toch haar voorkeur. Ze denkt dan bijvoorbeeld aan steden als New York of Chicago. “In Chicago heb je namelijk de Chicago School, waar een hoop bekende antropologen vandaan komen. Dat zou dus goed aansluiten bij mijn studie. Maar ik weet het echt nog niet. Een paar maanden Spaans studeren lijkt me ook weer heel leuk.”

Door zowel in het buitenland te studeren als er stage te gaan lopen, is Navin Baitalie (22, Psychologie) vooral opzoek naar een leuke ervaring. “Mijn keuze is nog niet gemaakt maar ik zou misschien wel naar Hongkong willen. In ieder geval wil ik ergens heen waar ik nog nooit ben geweest.”

Naar Amerika gaat Navin in ieder geval niet. “Amerika lijkt me zo hetzelfde als Nederland. Ik zou er wel heen willen, maar niet voor mijn studie. Dan ga ik liever naar bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Oh wacht, daar praten ze toch ook Nederlands? Nee dan hoeft het niet. Dan ga ik toch liever naar Hongkong, dan kan ik ten minste nog een nieuwe taal leren.”

Navin zit nu in zijn tweede jaar, maar tijdens zijn master zou hij wel stage willen lopen in Suriname. Dit komt omdat hij er veel familie heeft wonen.

“Ik weet het nog niet zeker, maar misschien wil ik er na mijn studie gaan werken. Financieel gezien niet de meest voor de hand liggende optie, maar geld is voor mij niet het belangrijkst. Ik wil vooral gelukkig zijn.”