16 april 2024

‘Ik was echt bang dat haar laatste uurtje geslagen had’

Hoe gaat het nu met je, na bijna twee jaar pandemie en vier lockdowns? Voor studenten zou het zelfs een derde lente op hun kamer worden. In deze tiendelige serie vertellen zeven Nederlandse en drie internationale medewerkers en studenten hoe het ze vergaat. Deel 3: instructeur Sportcentrum VU Mickey Richards.

“Door corona moest ik voor het eerst online lessen geven, en daar zag ik aanvankelijk tegenop. Omdat je dan niet echt contact met je deelnemers hebt en het onpersoonlijk wordt. Voor de Week van de Werkstress aan de VU, vorig jaar november, werd me gevraagd om online yogalessen te verzorgen. Veel medewerkers schreven zich daarvoor in, maar die hadden allemaal hun camera uitstaan. Dus ik zat in een groot zwart gat te staren, terwijl iedereen mij wel kon zien. Ik vroeg de mensen waarom ze hun camera niet aanzetten, en een deelnemer zei dat ze erg verlegen was. Nou ja, dat begrijp ik dan ook wel weer.

Ik geef ook broga-lessen [broga is een combinatie van fitness en yoga, red.] en mijn vaste brogi’s hadden hun camera wel aan, en uiteindelijk bleek online lesgeven best leuk. Dat kwam doordat ik die lessen vanuit mijn eigen huis gaf, waar ik een groot televisiescherm had waarop ik iedereen goed kon zien, dat is bijna alsof je met de cursisten in dezelfde ruimte zit.

Sneeuw ruimen

Verder moet je flexibel zijn. Op Uilenstede hebben we een fitness-garden gehad, waarbij de fitnessapparatuur buiten stond. Midden in de winter, moesten we eerst sneeuw ruimen voordat we die fitness-garden konden inrichten, maar het was erg leuk.”

Begin 2020 heb ik corona gehad. Ik had zelf geen ernstige symptomen, maar mijn vrouw was er erg aan toe. Ik was echt bang dat haar laatste uurtje geslagen had. Ze kreeg veel bloemen, zo’n zee van bloemen had ik nog nooit gezien. Het leek alsof ze gestorven was. Omdat er nog weinig over corona bekend was, moest ik twee maanden binnenblijven. Dat kwam niet heel slecht uit, want we waren net verhuisd, en zo had ik ruim de tijd om ons nieuwe huis op orde te maken.”

Lees ook:
Pandemoe (1): Gastvrouw Corrie Koning: ‘Ik durf weer wat meer’ en Pandemoe (2): Student Nathanael Korfker: ‘Leven we nog wel het goede leven?’ en Pandamn it: antropoloog Younes Saramifar.