Hortus Botanicus: gelukkig hebben we de foto’s nog!

De Hortus Botanicus staat dan wel op het punt te verdwijnen, maar dat betekent niet dat we niet van al die prachtige flora kunnen genieten! Goed, je kunt niet aan de bloemen ruiken, of je vingers over de boomschors laten gaan. Het gefluit van de vogeltjes en gezoem van de bijtjes moet je er maar bij denken, maar daar tegenover staat dat de bloemen, planten en bomen op de webexpositie van de universitaire bibliotheek nooit uitgebloeid raken.

Succulentencollectie

Bloeiend Erfgoed heet de expositie, die is samengesteld door fotografe Elsbeth Thijssen en tekstschrijver Hannah de Groot, die vorig jaar een portret maakten van de Hortus in hun boek Liefde in uitvoering.

De VU Hortus is in 1967 aangelegd door de bekende tuin- en landschapsarchitect C.P. Broerse. Oorspronkelijk was het een botanische tuin, opgericht ten behoeve van de wetenschap. In 1981 is de tuin een publiekstuin geworden, met paradijselijke uitstraling. De VU Hortus beheert een groot deel van de Nationale Plantencollectie, waaronder de grootste succulentencollectie (cactussen en vetplanten) van Nederland.

Spinneneiland

Voorlopig is de Hortus nog te bezoeken. Advalvas was er pas nog, onder andere op het supergeheimzinnige Spinneneiland. Daarover later meer. De Hortus is op werkdagen gratis toegankelijk van 08.00 – 16.30 uur.