18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Hoogleraren betuigen steun aan UvA-bestuur met petitie

Na de petitie tegen het UvA-bestuur is er nu ook één waarin een groep hoogleraren het college van bestuur steunt. Negen hoogleraren dringen er bij het college op aan vooral te blijven en door te gaan op de ingeslagen weg.

De peititie is op het moment van dit schrijven 166 keer ondertekend, maar het is niet altijd duidelijk wie de ondertekenaars zijn en of ze verbonden zijn aan de UvA. De petitie tegen het bestuur is door zo’n vierhonderd UvA-medewerkers ondertekend.

Eénzijdige berichtgeving

De steunbetuigers aan het college zeggen zich te ergeren aan de éénzijdige berichtgeving over de Maagdenhuisbezetting. Ze vinden het ‘onwenselijk dat een groepering als De Nieuwe Universiteit, die bij herhaling een uitspraak van de rechter negeert, de mening en meningsuitingen van grote groepen medewerkers en studenten op luide en ondemocratische wijze gijzelt.’

Ze wijzen erop dat de problemen, die door de actievoerders worden gesignaleerd, niet exclusief die van de UvA zijn, maar alle hoger onderwijsinstellingen plagen, en een gevolg zijn van de nationale politiek.

Interne strijd

De hoogleraren dringen aan op eendracht om die problemen het hoofd te bieden. ‘Interne strijd zal alleen leiden tot een zwakkere positie van hoger onderwijs en onderzoek.’