18 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Hoogleraar Onderwijs en diversiteit: ‘Wilders heeft gelijk’

Geert Wilders heeft gelijk, schrijft hoogleraar onderwijs en diversiteit Maurice Krul in het NRC Handelsblad van afgelopen weekend. Wilders zegt dat we als ‘oorspronkelijke’ Nederlanders de baas niet meer zijn in ons eigen land en dat klopt volgens Crul. ‘De oude meerderheid wordt een minderheidsgroep in de grote steden.’ In Amsterdam is nog maar 49 procent van de inwoners van Nederlandse afkomst.

Het multiculturalisme is dood omdat het een naïef idee was, meent Crul. Multiculturalisme betekent volgens hem dat je conservatieve opvattingen over bijvoorbeeld man-vrouwverhoudingen tolereert. ‘De multiculturalist is gestikt in de graat van zijn eigen tolerantie’.

Hoogopgeleide allochtonen

Maar Wilders is volgens Crul net zo naïef door te blijven hameren dat de allochtone meerderheid zich moet aanpassen aan de autochtone minderheid. ‘Het is tijd voor een nieuw perspectief dat over etnische scheidslijnen heen springt’, aldus de hoogleraar.

Het gaat namelijk niet om allochtoon versus autochtoon, om moslims versus de rest, zwart tegen blank, enzovoort. Van de allochtone jongeren in Nederland volgt 43 procent inmiddels hoger onderwijs, en die allochtone, hoogopgeleide jongeren dragen nu ook de emancipatiegedachte uit, de idee dat vrouwen zich moeten ontwikkelen, hun eigen geld moeten verdienen.

Autistisch verhaal

Nederlandse politici staan met hun rug naar deze jongeren toe, schrijft Crul, ‘gevangen in hun eigen autistische verhaal over aanpassing’.

Wilders zou zich met zijn liberale emancipatieboodschap op hoogopgeleide Turken en Marokkanen moeten richten, betoogt Crul. ‘In plaats daarvan hapt hij naar ijle lucht’.