Studentenleven
& Maatschappij

Hongerstakende student dwingt collegevoorzitter tot aftreden

Een week geleden ging de 25-jarige Jonathan Butler, student aan de Universiteit van Missouri, in hongerstaking. Zijn eis: collegevoorzitter Tim Wolfe moest aftreden omdat hij niets deed tegen racisme op de campus.

De hongerstaking van Butler had succes. Wolfe stapt op. “Ik twijfel er geen moment aan dat de frustratie en de woede die ik op de campus zie, echt is. Ik neem er de volle verantwoordelijkheid voor”, zei hij volgens de BBC bij zijn aftreden.

Al maanden zijn er protesten tegen racisme op de Universiteit van Missouri. Butler wordt naar eigen zeggen regelmatig uitgescholden, en in 2012 maakte hij mee dat twee studenten katoenbollen over het cultuurcentrum strooiden. Een verwijzing naar de slavernij, toen veel zwarte Amerikanen op katoenplantages moesten werken.

Veel steun

Het universiteitsbestuur doet volgens Butler te weinig om die sfeer aan te pakken, dus begon hij vorige week zijn hongerstaking. Hij kreeg onmiddellijk veel steun. De spelers van het football-team verklaarden dat ze niet meer zouden spelen totdat er naar Butler werd geluisterd.

De student is blij met Wolfe’s aftreden, maar het is volgens hem slechts het begin.