29 maart 2024

Holocaust Memorial Day: veel studenten zetten zich in voor vluchtelingen

De huidige generatie studenten wordt nogal eens een gebrek aan engagement verweten (ondanks de nieuwe Maagdenhuisbeweging en bijvoorbeeld een club als de New Urban Collective) maar er zijn er toch veel die zich inspannen voor vluchtelingen.

De universitaire studentenraad van de VU (USR), bijvoorbeeld, moet zelfs vrijwilligers weigeren voor het vluchtelingen-buddyproject dat ze heeft opgezet. Er zijn al 120 door de USR getrainde vrijwilligers die vluchtelingstudenten wegwijs maken in de Nederlandse academische wereld en ze als ‘buddy’ met raad en daad bijstaan op het gebeid van hun studie of als ze persoonlijk een luisterend oor nodig hebben of een hart onder de riem.

Verzet tegen Nazi’s

Dat vertelden USR-leden Khadicha Amarti en Deniz Çelik op een bijeenkomst ter gelegenheid van de Holocaust Memorial Day, die vandaag werd gehouden in een zaal in het VU-hoofdgebouw. Er werd stilgestaan bij de vervolging van de Joden in de Tweede Wereldoorlog en Wim Berkelaar van het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme vertelde over het verzet tegen de nazi’s van VU-mensen, maar inmiddels traditiegetrouw werd ook een link gelegd met de hedendaagse vluchtelingen.

Zo was er een interview met de Iraanse schrijver Amin Ghazaei, die in het verzet tegen het Iraanse regime had gezeten en uiteindelijk zijn land moest ontvluchten. Hij zei dat het hem was tegengevallen hoe betrokken Nederlandse studenten waren.

Geen supermens

Ghazaei’s klacht werd gelogenstraft door een serie presentaties van studenten die zich daadwerkelijk inspannen voor vluchtelingen. Behalve het buddyproject van de VU waren er twee UvA-studenten die heen en weer reizen naar Duinkerke in Frankrijk, waar duizenden vluchtelingen onder erbarmelijke omstandigheden in een kamp zitten, om daar kleding, spullen en voedsel te brengen. Een studente van het Amsterdam University College vertelde over de cursussen die AUC-studenten geven aan vluchtelingen en een Leidse alumnus probeerde vrijwilligers te werven om vluchtelingen op te vangen die op Amsterdam Centraal aankomen.

“Je hoeft geen supermens te zijn”, zei hij. “Het zijn juist kleine dingen die ’t hem doen, praktische dingetjes, zoals mensen aan een aspirientje helpen of een schone luier, ze de weg te wijzen.” Na afloop werd hij meteen omringd door studentes die er meer van wilden weten.