26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Hogeschool sponsort studentenprotest tegen leenstelsel

De actiegroep ‘Stop het leenstelsel’ heeft een gift ontvangen van hogeschool Fontys. Van alle universiteiten en hogescholen is Fontys de eerste die het protest financieel ondersteunt.

De hogeschool schenkt het symbolische bedrag van 3.350 euro, oftewel één jaar basisbeurs voor een uitwonende student. In de plannen van het kabinet wordt de basisbeurs immers afgeschaft, wat studeren duizenden euro’s duurder maakt.

Veilige banen

Op 14 november staat een landelijke manifestatie tegen het leenstelsel gepland. De gift wordt waarschijnlijk besteed aan bussen om studenten naar het Haagse Malieveld te brengen, zegt voorzitter Tom Hoven van de Landelijke Studenten Vakbond.

Een woordvoerder van Fontys laat weten dat de actievoerders het geld kunnen gebruiken om de manifestatie in goede en veilige banen te leiden.

Heel vreemd

De Haagse politiek reageert verdeeld op de gift. “Dit is niet hoe onderwijsgeld besteed hoort te worden”, vindt Kamerlid Pieter Duisenberg van regeringspartij VVD. “Ik heb het bericht zelf niet gezien, maar als het klopt is het heel vreemd.”

SP’er Jasper van Dijk juicht het daarentegen toe: “Fontys komt op voor goed en toegankelijk onderwijs. Het geld is niet besteed aan een reisje naar de Efteling, maar aan een hoger doel.” Ook CDA’er Michel Rog is blij als hij ervan hoort. “Het gaat om een symbolisch bedrag. Met name binnen het hbo is veel terechte kritiek op het leenstelsel.”

Voorbeeld volgen

Twee weken geleden verstuurde de actiegroep ‘Stop het leenstelsel’ een brief aan alle hogescholen en universiteiten met een vraag om steun voor het protest. Daarop is verder nog geen reactie gekomen, zegt de LSVb.

Ook lijken universiteiten en hogescholen niet bereid om hun roosters af te stemmen op het protest. “We willen graag dat er op 14 november een roostervrije dag komt, zodat studenten en medewerkers zonder problemen naar het protest kunnen komen”, zegt Hoven. Hij hoopt dat de hogeronderwijsinstellingen daarin het voorbeeld van enkele ROC’s volgen.

Dag vrij

Maar zelfs Fontys is niet van plan om alle studenten en medewerkers een dag vrij te geven.

Het protest wordt georganiseerd door studentenorganisaties LSVb en ISO, de Landelijke Kamer van Verenigingen, politieke jongerenorganisaties, vakbonden en belangenverenigingen voor scholieren (LAKS) en mbo’ers (JOB).

Afzijdig

Universiteitenvereniging VSNU en de Vereniging Hogescholen steunden in het verleden het protest tegen de langstudeerboete, maar houden zich nu afzijdig. “De VSNU is blij met het leenstelsel en de Vereniging Hogescholen is deze keer terughoudender”, aldus Hoven.