20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Hogeschool Groningen krijgt eerste transgenderprijs

De Academie voor Sociale Studies van de Hanzehogeschool Groningen krijgt op 3 april de Transzoen uitgereikt. Het is een blijk van waardering voor de voorbeeldige begeleiding van een docent van de hogeschool die van geslacht veranderde.

Docent Niek Delfgou heeft de Hanze voorgedragen omdat die hem “alle gelegenheid en medewerking heeft gegeven om zijn transitie in eigen tempo te doen.”

Delfgou had veel steun aan zijn collega’s. In een interview met Transgender Info vertelt hij: “Toen ik aan de transitie begon, heb ik de 250 collega’s hier een mail gestuurd en het daarna iedereen nog eens persoonlijk verteld. Ik zei dat ze alles mochten vragen wat ze wilden. Ze vonden het allemaal prima. Ze zeiden zelfs trots te zijn dat ze nu een transman kenden en dat ze het van dichtbij mee konden maken. Ik heb nog eens iedereen gemaild toen ik van het mannentoilet gebruik ging maken.”

Mag gezien worden

Het is voor het eerst dat Transgender Netwerk Nederland de prijs uitreikt. “De ervaring van Niek met zijn werkgever is een goed voorbeeld dat gezien mag worden”, zegt Corine van Dun, voorzitter van het netwerk.

Op 3 april zal de hogeschool de Verklaring van Dordrecht ondertekenen. Daarin staan tien maatregelen opgenomen waarmee werkgevers de emancipatie van transgenders kunnen bevorderen. Eerder tekenden verschillende gemeenten de verklaring. De Hanzehogeschool is de eerste onderwijsinstelling die dat doet.