Het licht ging uit

Premasterstudent Marieke van den Berg zat halverwege haar tentamen statistiek toen de stroom in de tentamenhal uitviel. Het was nogal een probleem, want ze deed het tentamen op een computer.

Het is kwart voor tien als de VU, net als de rest van Noord-Holland, door een stroomstoring wordt getroffen. In eerste instantie is er niet bekend wat het probleem is. De surveillanten bij het tentamen van Van den Berg wachten twintig minuten voordat ze de studenten naar huis sturen.

Balen van de chaos

“Het was nogal een chaos, niemand wist wat er aan de hand was.” De premasterstudenten communicatie balen. “Dit was ons laatste tentamen. We willen er gewoon klaar mee zijn. Nu weten we niet wanneer we het tentamen wel kunnen doen.”

Na een kort bericht over de omroepinstallatie wordt het duidelijk dat er geen noodsituatie is. Een aantal colleges gaan, zonder elektra, gewoon door. Schriftelijke tentamens worden gewoon afgemaakt.

Tentamen toch afgemaakt

Ook Lotte van Asperdt, eerstejaars gezondheidswetenschappen, zat in de TenT toen het licht uitging. Zij maakte een schriftelijk tentamen en ging, ondanks het rumoer, gewoon maar door. “De mensen van andere studies die op een computer bezig waren, waren aan het schelden en vloeken. Maar ik wilde het gewoon maar afmaken.” Ze denkt dat ze het tentamen wel gehaald heeft.

Beveiligde afdelingen even open

Er is geen paniek op de campus. De beveiliging controleert meteen of er niemand vastzit in de liften. Vervolgens worden die met rood-witte linten afgezet: voor het geval dat mensen ze toch willen gebruiken. Helemaal aardedonker is het niet in het gebouw. De noodvoorziening werkt: de bordjes die naar de nooduitgang verwijzen lichten op. En in de trappenportalen doen de lampen het nog. Alle deuren die de beveiligde afdelingen afsluiten, gaan automatisch open.

VUmc

Op de campus blijft het lang donker, alleen de noodvoorzieningen werken. Ook het VUmc heeft een half uur lang geen elektra, daarna gaan zij als eerste op noodstroom over. Rond kwart over elf is de storing op de hele campus voorbij.