27 maart 2024

Halfnaakt een promotie bijwonen, dat doe je niet

Vorige week wees de pedel een geschiedenisstudente terecht omdat ze een promotie wilde bijwonen in nauwelijks verhullende kleding. ‘De bijl aan de wortel van de wetenschap’, vindt student Tico Onderwater.

Pedel Nicoline van Os zegt dat ze de studente niet weggestuurd heeft. “Er was een studente bij met een extreem kort broekje en een hempje dat ik niet vond passen bij de academische setting”, zegt Van Os. “Ik heb alleen gezegd dat ik vond dat zulke kleding niet kan.

Het is een belangrijke ceremonie, waarbij hoge eisen worden gesteld aan de kleding van de promovendus en de paranimfen. Je mag verwachten dat ook de mensen er omheen zich passend kleden. Dat doe je toch ook als je naar de kerk gaat?

Geen kledingvoorschrift

Tweedejaars geschiedenis Tico Onderwater is er niet over te spreken. Hij schreef een opiniestuk naar aanleiding van het voorval: ‘In het promotiereglement van de VU staat slechts een kledingvoorschrift voor de mensen in het cortège, de promovendus en de paranimfen. Bezoekers mogen het dus zelf weten.’

Door de student te weigeren, heeft de pedel volgens Onderwater ‘de bijl aan de wortel van de wetenschap’ gezet. ‘Openbaarheid en inzichtelijkheid zijn immers belangrijke grondslagen van de moderne wetenschap.’ Niet iedereen is het ermee eens, dat alle kledig dan maar toegestaan moet zijn, blijkt uit de reacties op zijn opiniestuk.

Lesdoel gehaald

De studente hoorde bij een groep eerstejaars die door geschiedenisdocente Edwina Hagen was meegenomen naar de promotie, op een proefschrift over Indonesische wayangpoppen, als onderdeel van hun academische vorming. Volgens Hagen ging het om een groep van acht studenten die niet passend gekleed was, en die daarom niet naar binnen mochten. “Dat begrepen ze wel, maar de manier waarop vonden ze respectloos.”

Hagen vond het nogal ontluisterend. “Het is jammer dat het zo gelopen is. De achtergrond van mijn initiatief is dat veel studenten eerstegeneratiestudenten zijn. Op het vwo krijgen ze weinig van een academische traditie mee. Daarom denken eerstejaars ook dat ze nog op ‘school’ zitten en nemen ze niet als vanzelf een zelfstandige academische houding aan. Op deze manier wilde ik hen laten kennismaken met de academische gemeenschap, met de academische mores ook. Het ironische is dat mijn lesdoel zo wel gehaald is.”

Maar Hagen geeft toe dat ze zelf ook opkeek van de luchtige kleding van sommige studenten. “Ik had ze wel geadviseerd om iets netjes aan te trekken, maar blijkbaar is dat een rekbaar begrip. Vooral omdat het die dag heel erg warm was.”

Islamitische hoogleraar

Onderwater suggereert dat de aanwezigheid van een islamitische hoogleraar iets met het incident te maken heeft, maar pedel Van Os moet daarom lachen. “Na afloop van de promotie ben ik naar Hagen toegegaan om uit te leggen waarom ik moeite heb met blote kleding bij een promotie. Ik vind het niet respectvol en het zou kunnen dat ik daarbij gewezen heb op de mogelijkheid dat er ook moslims bij de ceremonie kunnen zijn geweest, omdat het immers over Indonesische wayangpoppen ging, en dat die zoiets ook niet waarderen. Ik vind dat je daar best rekening mee mag houden. Ook al zijn er geen regels vastgelegd ten aanzien van de kleding van de bezoekers van een promotie.”

Ondanks de commotie hoopt ze dat studenten zich niet laten tegenhouden en vaker naar promoties en oraties komen. “Ze zijn van harte welkom.”