26 maart 2024

Groningse studentes figureren op ‘banga-lijst’

Op internet is een lijst opgedoken waarin de 23 “mooiste mokkels” van de Groningse studentenvereniging Vindicat met naam en toenaam worden beschreven. Het bestuur reageert geschrokken.

In deze “derde editie van de Oprechte Almanak” staan foto’s van 23 vrouwen, plus hun volledige naam, adres en telefoonnummer. “Het jaar 2016 siert zich namelijk door haar grote aantal hete herten”, staat in de inleiding. Het aantal sterren achter de naam van de vrouwen moet aangeven hoe goed ze zijn in bed.

Passende maatregelen

De betrokken studentes zijn behoorlijk geschrokken, meldt de Groningse stadsblog Sikkom, die de lijst kreeg toegespeeld. Vindicat-bestuurslid Fleur Ponne distantieert zich van de almanak. “Dit is heel heftig. Het is niet normaal dat studentes met foto en telefoonnummers worden afgedrukt.” Ze acht de kans groot dat de almanak door leden van Vindicat is gemaakt, maar ze weet dit niet zeker.

De vereniging gaat een onderzoek instellen, meldt de NOS. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de lijst krijgen te maken met ‘passende maatregelen’. Vindicat heeft contact gezocht met de 23 vrouwen. Veel van hen zouden hun telefoon niet meer durven te gebruiken omdat ze worden lastiggevallen.

Kamervragen

De PvdA heeft Kamervragen gesteld aan de minister van Justitie en Veiligheid. De partij wil onder andere weten of er aangifte is gedaan.