‘Grab ‘em by the pussy’; de holbewoner is terug van nooit weggeweest

Mannen die in kroeg zomaar aan de borsten van een passerende vrouw zitten, het schijnt voor veel vrouwen de normaalste zaak te zijn. “Is dat dan al seksueel geweld?”, vroeg een studente in een college van VUmc-psycholoog Petra Verdonk.

De studente was verbaasd, want het overkwam haar altijd in de kroeg. Het hoorde er gewoon bij. “Het was nota bene een jongen die zowat van zijn stoel viel, toen die studente dat vertelde”, aldus Verdonk. “Hij zei: ‘Dat kun je niet menen!’ Hij was oprecht geschokt!”

Geschiedenispromovendus Lonneke Geerlings herkent dat wel. “Iedere vrouwelijke student wordt voortdurend bij haar kont gegrepen. Iemand stak zelfs eens zomaar zijn tong in zijn mond.” Die tong was een extreem geval, maar de ongevraagde betastingen zijn vast onderdeel van het uitgaansleven. De continue stroom van botte seksistische grappen ook. “Je laat veel langs je heen gaan, als vrouw kun je niet overal een punt van maken, you have to pick your battles”, zegt Geerlings.

Toxic femininity

“Toxic femininity”, ‘vergiftigde vrouwelijkheid’, noemt de Italiaanse masterstudente International Crimes and Criminology Sofia G. het feit dat veel vrouwen seksueel geweld als normaal beschouwen. “In onze patriarchische, kapitalistische samenleving, waarin witte heteroseksuele mannen de scepter zwaaien, worden we voortdurend gevoed met giftige ideeën over vrouwelijkheid. In bijvoorbeeld de reclame worden we gebombardeerd met seksistische ideeën over wie wij als vrouwen moeten zijn. Veel vrouwen omarmen die ideeën en verspreiden ze zelf ook weer. Dat is toxic femininity.”

G., die Advalvas heeft verzocht om alleen de beginletter van haar achternaam te vermelden, was als student in Canada werkzaam voor een organisatie die studenten bewust wil maken van seksueel geweld. “Te vaak wordt seksueel geweld niet eens als zodanig herkend, of wordt alcohol als excuus gebruikt”, aldus G. “Tijdens workshops, die ik gaf, werd duidelijk dat veel studentes zich niet eens realiseerden dat ze slachtoffer waren geweest van seksueel geweld.”

Grab ‘em by the pussy

Bot seksisme en seksueel geweld, decennialang in elk geval publiekelijk veroordeeld (James Bond moet het tegenwoordig echt niet meer in zijn hoofd halen zijn vrouwelijke collega’s op hun kont te slaan), lijken tegenwoordig weer salonfähig worden, worden genormaliseerd. Aanranding is niet zo erg meer, blijkt uit de verkiezingsoverwinning van Donald Trump, die pochte dat hij vrouwen bij hun ‘pussy’ greep.

Ook in Nederland staan er politici op de kieslijsten die vrouwen, gewoon voor de camera, bij hun borsten grepen, die aanranding propageren omdat vrouwen door mannen zouden willen worden overweldigd of die aankondigden een mondige vrouw ‘een beurt’ te gaan geven.

Angst voor feminisering

Maakt de mannelijke holbewoner een come-back? Of is hij eigenlijk nooit weggeweest? Advalvas sprak met een aantal geleerde VU-vrouwen.

“Het is hun angst voor feminisering”, aldus één van hen. “Vrouwen zijn bezig aan een inhaalslag, nemen steeds meer maatschappelijk vooraanstaande posities in en voor sommige mannen is dat bedreigend.”

Lees de rest hier.