27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Goede doel naaktkalender wil opbrengst niet

Borstkankerorganisatie Pink Ribbon zegt nee tegen de opbrengst van een naaktkalender met mannelijke studenten. De relatie tussen naakt en borstkanker kan als kwetsend worden gezien, vindt de stichting.

De mannen van de Enschedese roeivereniging D.R.V. Euros wilden iets doen voor het goede doel en kwamen op het idee een naaktkalender te maken. Ze besloten de opbrengst een Pink Ribbon te doneren, een stichting die geld ophaalt ten behoeve van borstkankeronderzoek. Het gekozen goede doel was niet toevallig: de moeder van één van de roeiers was namelijk overleden aan de gevolgen van deze ziekte, schreef universiteitsblad UT Nieuws.

Kwetsend naakt

Maar Pink Ribbon laat op haar website weten het gedoneerde geld niet te accepteren. De relatie tussen borstkanker en naakt kan als kwetsend worden ervaren, stelt de stichting. ”Elke vorm van donatie stellen we op prijs”, zegt Anja Scheltens van Pink Ribbon in het Algemeen Dagblad. “Maar we moeten telkens de afweging maken of een actie iets toevoegt aan ons merk en wat het ons oplevert.”

UTwente-student Sjors Berends begrijpt wel dat de stichting niet zit te wachten op negatieve publiciteit maar is toch teleurgesteld. “Als je ergens geld vandaan kunt halen, waarom zou je dat dan niet doen?” vraagt hij zich af in het AD.

Inmiddels hebben 150 mensen de kalender besteld, meldt UT Nieuws, ruim vijftig meer dan gedacht. De kalender zal dus gewoon gedrukt worden. De opbrengst wordt aan een andere kankerstichting gedoneerd.