19 maart 2024

Genomineerde voor onderwijsprijs moet weg omdat hij alleen maar onderwijs geeft

Docent Gezondheid en Leven Sjirk-Jan Zijlstra, genomineerd voor DocenTalentprijs, die maandag wordt uitgereikt op de opening van het academisch jaar, is vertrokken bij de VU.

Sinds twee weken is hij werkzaam bij de Hogeschool Utrecht. Die geeft hem de kans om te promoveren en zijn ambities waar te maken, wat aan de universiteit niet mogelijk is.

“Ik ben junior docent, aangenomen om te doceren”, legt Zijlstra uit. “In mijn vrije tijd heb ik de afgelopen jaren wel onderzoek naar onderwijs gedaan, maar niet genoeg om te kunnen promoveren. Dat betekent dat ik geen vaste aanstelling kan krijgen en na het aflopen van mijn contract weg moet.”

Verspilling van human capital

Zijlstra is niet de enige. “Aan mijn faculteit heb ik vijftien collega’s in dezelfde situatie. Die hebben allemaal bijgedragen aan de ontwikkeling en de vernieuwing van het onderwijs. Maar na vier jaar (Zijlstra, die vier jaar geleden werd aangenomen, kreeg een contract van zes jaar maar nieuwe collega’s vallen onder een nieuwe wet) moeten ze plaats maken voor nieuwe docenten, die dan weer opnieuw moeten worden ingewerkt. Een verspilling van human capital.”

Zijlstra is dankbaar voor de geboden kansen aan de VU. Maar het huidige systeem is een gemiste kans en hij vindt het, naast een hele eer, ook enigszins ironisch dat hij is genomineerd voor een onderwijsprijs op een universiteit waar hij uiteindelijk weg moet omdat hij alleen maar onderwijs geeft.

Online onderwijs

“De Hogeschool Utrecht wil graag meer gepromoveerde docenten, daarom krijg ik naast mijn werk als docent ook de kans om te promoveren.”

Aan zijn faculteit, Aard en Levenswetenschappen, heeft Zijlstra gewerkt aan de ontwikkeling van online onderwijs, waaronder online oefentoetsen voor studenten. Ook heeft hij een programma voor docenten als hijzelf ontwikkeld, dat ze beter voorbereidt op de arbeidsmarkt na hun vierjarige periode als docent aan de VU.

Zijlstra zal wel aanwezig zijn bij de opening van het academisch jaar.

Advalvas heeft contact opgenomen met de decaan en de onderwijsdirecteur van zijn faculteit, maar die hebben nog niet gereageerd.