Studentenleven
& Maatschappij

Gemeenten moeten bezig met woningnood

Wist u dat nieuwe studenten in september op zoek gaan naar woonruimte? Probeer daar rekening mee te houden, schrijft het kabinet in een brief aan universiteiten, hogescholen, gemeenten en studentenhuisvesters.

“Het snel kunnen vinden van woonruimte is voor nieuwe studenten van belang om een voortvarende start met hun studie te kunnen maken”, schrijven de ministers Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Van Engelshoven (Onderwijs). “Helaas zien we ook studenten die geen plek kunnen vinden en zodoende noodgedwongen in onwenselijke woonsituaties terecht komen.”

Creatieve oplossingen

Met hun brief hopen ze in gemeenten gesprekken aan te moedigen over de verwachte kamernood van de nieuwe lichting studenten. Het is nog niet precies bekend hoeveel er aan de start zullen verschijnen, maar de aankomende studenten moesten zich voor 1 mei aanmelden: de trend in hbo en wo is al zichtbaar en dus kun je eventuele huisvestingsproblemen zien aankomen.

Is er voldoende woonruimte om studenten uit binnen- en buitenland te huisvesten, vragen de minister aan de betrokken partijen. Liggen er creatieve, tijdelijke oplossingen klaar als de toestroom onverhoopt groter is dan verwacht?

Op tijd

De partijen moeten niet alleen met elkaar praten om problemen in het begin van het studiejaar te voorkomen, vinden de ministers, maar ook om de huisvesting op de langere termijn zeker te stellen.

Kences, de koepel van studentenhuisvesters, vindt het heel goed dat het kabinet deze brief stuurt. “Het is niet in alle gemeenten gebruikelijk dat er jaarlijks gekeken wordt of er knelpunten zijn”, zegt directeur Ardin Mourik. “Het is goed dat het kabinet zegt: ga eens met elkaar om tafel en kijk naar de prognoses. Als je nu een noodvoorziening moet treffen, dan ben je nog op tijd. We hebben de afgelopen jaren ook weleens gezien dat studenten tijdelijk op campings moesten overnachten.”

Buitenlandse studenten

In hun brief kondigen de ministers ook aan dat er een nieuw ‘actieplan’ voor studentenhuisvesting komt. De ambities van onderwijsinstellingen moeten worden afgestemd op de bouwplannen van gemeenten en husivesters, schrijven de ministers. Zij zijn “meer dan bereid” om daarbij ondersteuning te bieden, voegen ze eraan toe.

Intussen wordt de voorlichting aan buitenlandse studenten verbeterd, zodat ze zich niet laten uitbuiten op de krappe huurmarkt: de campagnewebsite www.wegwijsmetjehuurprijs.nl wordt in het Engels vertaald.