Geesteswetenschappen: ‘Extra bezuiniging zou bijna de doodssteek zijn’

De faculteit Geesteswetenschappen moest al flink bezuinigen, namelijk zes procent van het budget, maar door de extra bezuinigingen die het college van Bestuur twee weken geleden afkondigde, komt daar nog eens zes ton bij, negen procent in totaal.

Geschiedenisdocent Frans Huijzendveld, voorzitter van de onderdeelcommissie van Geesteswetenschappen, ziet echter niet waar zijn faculteit dat geld vandaan moet halen. “Een extra bezuiniging zou bijna de doodssteek zijn.”

Twee jaar volhouden

Geesteswetenschappen had net een begroting klaar waarin geld werd bespaard door een efficiëntere financiële structuur, een zuiniger personeelsbeleid en vergroting van het aantal studenten door betere communicatie en versterking van de masteropleidingen. “Dan zouden we het twee jaar moeten volhouden en daarna zouden we uit de rode cijfers zijn”, aldus Huijzendveld.

“Waar kunnen we nog op bezuinigen? Niet op onderzoek en onderwijs, zo werkt dat niet”, aldus Huijzendveld. “Nog meer bezuinigen op de ondersteunende diensten zou de taak van docenten en onderzoekers verzwaren en ook ten koste gaan van onderzoek en onderwijs.”

Dood laten bloeden

De onderdeelcommissie vestigt daarom haar hoop op de ondernemingsraad, die voor het eerst instemmingsrecht had met de begroting van de VU, en een ferm “nee” heeft laten horen. “Het college stelt zich soepel op, dus we hebben hoop op een andere oplossing.”

Paniek is er bij Geesteswetenschappen volgens Huijzendveld niet. “Maar er heerst hier wel een houding van: wat wil het bestuur nou eigenlijk? Een universiteit met geesteswetenschappen of een universiteit zonder? Gewoon dood laten bloeden mag geen optie zijn.”

Oude wijn

Geesteswetenschappen hebben het overal in Nederland moeilijk, behalve in Leiden. Hebben de zogenaamde brede bachelors misschien iets met de verminderde belangstelling van studenten te maken?

“Brede, interdisciplinaire bachelors hebben fancy namen die de studenten inderdaad weinig zeggen”, aldus Huijzendveld. Op school leer je van het bestaan van bepaalde vakken als Nederlands, Engels, geschiedenis en dan kun je hier digital humanities studeren, waarbij het vaak ook nog eens gaat om oude wijn in nieuwe zakken.”

Grote diversiteit

Maar Huijzendveld vermoedt dat de recente problemen van de UvA ook hun invloed hebben op de VU. “Voor veel mensen is het verschil tussen de VU en de UvA helemaal niet duidelijk. Die verbinden de problemen gewoon aan Amsterdam.”

Ook de manier van financieren is fnuikend voor Geesteswetenschappen, vindt Huijzendveld. “Exacte wetenschappen krijgt per student meer geld vanwege de dure apparatuur, maar vergeten wordt dat Geesteswetenschappen een grote diversiteit aan opleidingen heeft, waar veel meer mensen voor nodig zijn.”

De reactie van de decaan Sociale Wetenschappen op de extra bezuinigingen leest u hier. Die van de voorzitter van de onderdeelcommissie van Sociale Wetenschappen leest u hier.