18 maart 2024

Fusie Bewegingswetenschappen en Psychologie wordt sexy op matchingsmiddag

Er komen drie nieuwe promotieplekken om de samenwerking tussen de fuserende faculteiten der Bewegingswetenschappen en Psychologie & Pedagogiek te bestendigen.

De plekken worden vergeven op een matchingsmiddag, die op 20 februari worden gehouden. Onderzoeksprojecten komen in aanmerking als ze ‘een gebalanceerde en herkenbare bijdrage te hebben van partners uit beide faculteiten.’

Voorgenomen besluit

Van een fusie tussen Bewegingswetenschappen en Psychologie & Pedagogiek is al sinds 2012 sprake. Eind vorig jaar nam het college van bestuur er een voorgenomen besluit over.

De nieuwe faculteit zal Gedrags- en Bewegingswetenschappen gaan heten. Er komt een nieuw Universitair Centrum voor Onderwijs, Sport en Zorg, dat het huidige Onderwijscentrum-VU en expertisecentrum sport en zorg EXPOSZ combineert.

Aarzelaars enthousiaster maken

Maar de fusie valt niet bij alle medewerkers even goed. De matchingsmiddag kan helpen die aarzelaars enthousiaster te maken. Medewerkers van beide faculteiten geven er een korte presentatie van een onderzoeksonderwerp waarvoor zij een partner uit de andere faculteit zoeken. Daarna volgt een netwerkborrel.

Decaan Peter Beek van Bewegingswetenschappen hoopt dat dit leidt tot nieuwe projectinitiatieven. ‘Medewerkers van beide faculteiten die op basis van reeds bestaande contacten al gezamenlijke ideeën hebben ontwikkeld, staat het uiteraard vrij om deze uit te werken in een projectvoorstel buiten de matchingsmiddag om’, aldus Beek.