FSR: “Decanen moeten gekozen worden”

Martijn Goosensen, vicevoorzitter van de facultaire studentenraad van Gedrags- en Bewegingswetenschappen, vindt dat een decaan, de baas van een faculteit, voortaan gekozen moet worden.

Waarom ben jij voor een gekozen decaan? “De VU hoort een academie te zijn waar kennis wordt ontwikkeld en uitgewisseld. Daarin speelt de gemeenschap van studenten en medewerkers een belangrijke rol. Daarom zou die ook moeten mogen meebepalen wie haar belang het best vertegenwoordigt. Het is niet logisch dat de decaan wordt aangewezen door het college van bestuur, dat geen directe band heeft met de faculteit.”

Het college weet niet wat goed is voor de faculteit? “Ons college heeft een sterk bestuurlijk perspectief en een goede bird’s eye view. Het is daarom prima als het zijn voorkeur voor bepaalde kandidaten uitspreekt, of een voorselectie maakt. Maar de uiteindelijke keuze moet bij de faculteitsgemeenschap zelf liggen. Die kent de situatie aan de faculteit het best.”

Heeft die gemeenschap wel behoefte aan zo’n inspraak? “Dat gaan we straks in april zien bij de raadpleging, de grootschalige online enquête onder studenten en medewerkers, of die animo er is. Ik hoor nu wel geluiden van mensen om me heen, maar na die raadpleging weten we echt hoe er VU-breed over wordt gedacht.”

Welke geluiden hoor je dan? “Positieve. Men ziet dat wel zitten: nog een kanaal erbij voor inspraak op het beleid.”

Want van de inspraak die er al is, wordt niet heel enthousiast gebruikgemaakt. De opkomst bij de studentenraadsverkiezingen is altijd minimaal. “Bij de studentenraad is het moeilijk te zien wat je stem oplevert. Beleidsvorming is een lang proces, zonder direct zichtbaar resultaat. Maar als er mag worden gestemd op kandidaten voor het decanaat, zie je meteen wat het resultaat is: de aangewezen persoon wordt namelijk het hoofd van jouw faculteit. Dit, samen met goede informatie over hoe het bestuur in elkaar steekt, zorgt mogelijk voor meer betrokkenheid en een groter animo om bij verkiezingen te stemmen, ook voor studentenraden.”

Wat zijn de concrete voordelen van een gekozen decaan? “Meer draagvlak bij de faculteitsgemeenschap. Een gekozen decaan heeft oog voor beide kanten: die van het college én de faculteit. Nu wordt de decaan aangesteld en ontslagen door het college, daardoor bestaat het risico dat zij of hij vooral loyaal is aan het college. Daarnaast heeft het ook een symbolische waarde: de VU als egalitaire en democratische academie.”

Komt er dan ook een verkiezingscampagne? “Ik denk dat getrapte verkiezingen beter zijn dan directe, waarin kandidaten mogelijk de populist uithangen en dingen gaan beloven die ze niet waar kunnen maken. Dus bijvoorbeeld een kiescommissie, voortkomend uit de door de gemeenschap gekozen medezeggenschapsraden, die de decaan kiest.”