Wetenschap
& Onderwijs

Fraude door Utrechtse bollebozen

Zelfs de beste studenten kun je niet vertrouwen. Voor een antropologisch onderzoek hebben vier eerstejaars studenten van het University College Utrecht zes interviews uit hun duim gezogen.

Jehova’s getuigen

De studenten schreven samen een paper over Jehova’s getuigen. Antropoloog Richard Singelenberg, die zelf onderzoek doet naar religieuze groeperingen in Nederland, ontdekte de fraude. Hij had geholpen bij het eerste oriënterende gesprek met de jehova’s, maar hoorde later dat de studenten nooit meer contact hadden opgenomen.

De studenten zijn niet geschorst. “Het zijn eerstejaars studenten met nog weinig ervaring in het onderzoek doen”, zegt een docent tegen het digitale universiteitsblad DUB. “Straffen is belangrijk, maar we zijn een onderwijsinstelling. We willen ze iets leren. Hopelijk hebben ze er iets van opgestoken. Pas bij een tweede geval van fraude of plagiaat lopen ze risico op schorsing.”

Eager to excel

Utrecht richtte in 1997 het eerste university college van Nederland op. Studenten worden geselecteerd en moeten onder meer beschikken over “academic excellence and curiosity”. Studenten en docenten zijn er “eager to excel”, aldus de website.