28 maart 2024

Fiscus gaat studenten nog verder uitkleden door leenstelsel

Het kabinet wil niet alleen de basisbeurs afschaffen, maar ook de belastingaftrek voor studiekosten. Daar krijgen ook de huidige studenten mee te maken, waarschuwt de Landelijke Studenten Vakbond.

Tot nu toe kunnen studenten studiekosten van de belasting aftrekken als die hoger zijn dan hun basis- en aanvullende beurs: niet alleen het collegegeld, maar ook boeken, een stethoscoop, een veiligheidsbril, gehoorbescherming en andere verplichte leermiddelen.

Fiscale weglek

In totaal profiteren studenten voor 41 miljoen euro van deze regeling, staat in de toelichting bij de wet. Maar dit gaat veranderen. Als de basisbeurs verdwijnt, zouden studenten immers sneller in aanmerking komen voor aftrek van studiekosten. De ‘fiscale weglek’ zou 155 miljoen euro bedragen, schat Bussemaker. Dat geld wil ze liever voor het onderwijs behouden.

Deze ingreep treft ook de huidige studenten, die de basisbeurs behouden. Iedereen valt namelijk onder dezelfde fiscale regels.

Landelijke demonstratie

In de aanloop naar de landelijke demonstratie op 14 november wijst de LSVb elke week op vreemde of opvallende dingen in het wetsvoorstel. Eerder stelde de vakbond bijvoorbeeld dat het ‘studievoorschot’ in tegenspraak lijkt met een internationaal kinderrechtenverdrag.