19 maart 2024

Fietsen moeten plaatsmaken voor gracht

Fietsen stallen naast het hoofdgebouw kan straks niet meer. Vanaf half april verdwijnen de fietsenrekken aan de Buitenveldertselaan om plaats te maken voor een gracht.

De narcissen staan er nu nog mooi bij in de bloembakken tussen de fietsen, maar de komende maanden gaat de fietsenstalling langs het hoofdgebouw helemaal op de schop. De fietsenrekken en bloembakken verdwijnen en er wordt een gracht gegraven vanaf de De Boelelaan ter hoogte van de gevel van het hoofdgebouw tot aan de doorgang onder het Initium.

Zitvlonder

“De gracht wordt zo’n vijftien meter breed”, vertelt programmamanager bij FCO Patrick van Oostvoorn. “Aan de zijde van de De Boelelaan komt een vlonder om op te zitten, met hoogteverschillen.” De gracht is nodig omdat het waterpeil op de Zuidas opgestuwd wordt door alle nieuwbouw.

Impressie Buitenveldertsegracht

Rode cirkel

De nieuwe fietsenstalling komt op het plein voor de hoofdingang van het W&N-gebouw, waar nu een rode cirkel ligt van stenen. “Alleen invaliden, servicemonteurs en laad- en losverkeer kunnen straks nog op de campus parkeren”, zegt Jan Paul Paardekooper van het Parkeerbedrijf VU-VUmc. “Dat is sinds de bouw van het nieuwe universiteitsgebouw ook al zo, maar omdat de campus nog wat parkeerplekken bevatte, konden onder voorwaarden nog wel eens andere mensen daar parkeren.”

Dat er straks veel meer fietsers en voetgangers tegelijk over het campusplein rijden en lopen, hoopt de VU op te vangen door boombakken als afscheiding neer te zetten.