19 april 2024

Eredoctoraat voor architect en weldoener

Twee niet-wetenschappers krijgen een eredoctoraat op de 132ste dies natalis van de VU. Architect Rem Koolhaas (zie pag. 8 in de nieuwe Advalvas) en Peter Kapitein. Kapitein heeft als initiator van de stichting Alpe d’HuZes een doorslaggevende rol gespeeld in de werving van ruim 42 miljoen euro voor onderzoek naar kanker. Alpe d’HuZes is een actie waarbij deelnemers geld inzamelen door op één dag de legendarische Alpe d’Huez tot zes op te fietsen. De mogelijkheden van leven met kanker zijn door Kapiteins inspanningen sterk verbeterd.

Dit jaar staat op de dies natalis, vrijdag 19 oktober, het onderzoeksterrein van de Faculteit der Letteren centraal. De diesrede Architectuur van betekenis wordt uitgesproken door decaan Michel ter Hark. VUsionair Kristien Hemmerechts heeft een korte maar diepzinnige mededeling en de Societal Impact Awards (genomineerden, zie pag. 16 in de nieuwe Advalvas) worden uitgereikt door rector magnificus Lex Bouter.