Er zijn weer banen voor jonge academici!

Jonge academici vinden weer sneller een baan dan twee jaar geleden. Toch is anderhalf jaar na afstuderen nog altijd zeven procent werkloos. En lang niet iedereen vindt een baan op niveau.

Twee jaar geleden was het erger gesteld met de economie. Tien procent van alle recent afgestudeerde academici zat toen werkloos thuis. Nu is dat nog maar zeven procent, blijkt uit de nieuwe arbeidsmarktrapportage van universiteitenvereniging VSNU.

In de techniek is de werkloosheid het laagst (zo’n drie procent) en in de taal & cultuur het hoogst (veertien procent). De werkloosheid is vooral onder juristen sterk gedaald, van vijftien naar minder dan tien procent.

Studieschuld aflossen

De cijfers liggen gevoelig, omdat de lage werkloosheid onder academici jarenlang een van de argumenten was voor het afschaffen van de basisbeurs. Hoogopgeleiden zouden nagenoeg zeker zijn van een baan, was de gedachte, dus konden ze hun studieschuld makkelijk aflossen.

Begin dit jaar ontstond er ophef over de arbeidsmarktvooruitzichten van jonge afgestudeerden: de voorlichting aan studiekiezers bleek niet te kloppen. Universitaire afgestudeerden vonden minder makkelijk een baan op niveau dan werd voorgespiegeld. Vooral onder psychologen was de situatie bedroevend: die belandden vaak in onbetaalde stages of ‘werkervaringsplekken’.

In het rapport willen de universiteiten hier niet helemaal aan voorbij gaan. Ze benadrukken dat slechts zeventig personen (dat is 0,8 procent van alle respondenten) zeggen dat ze een werkervaringsplek, stage of vrijwilligerswerk doen. “Hoewel dit een gering aantal respondenten betreft valt wel op dat deze voornamelijk afkomstig zijn uit de opleidingen pedagogiek, psychologie en sociologie”, aldus het rapport.

Voorbereiding op de arbeidsmarkt

Over deze drie opleidingen staat verder niet zo veel in het rapport, maar wel over het hele domein ‘gedrag & maatschappij’. Daarin blijken afgestudeerden nogal negatief over de voorbereiding op de arbeidsmarkt: bijna één op de vier vindt dat de opleiding in geringe mate of helemaal niet goed voorbereidt op een baan. Alleen bij taal & cultuur zijn ze hierover nog iets somberder.

Van alle afgestudeerden met een baan werkt overigens 69 procent op academisch niveau, en dat is drie procentpunt meer dan twee jaar geleden. Verder werkt 21 procent op hbo-niveau. Eén op de tien werkt op mbo-niveau of kan op de vraag van de onderzoekers geen antwoord geven.

Voor de rapportage zijn vorig jaar bijna 38 duizend afgestudeerden van masteropleidingen benaderd. Ruim één op de vijf alumni deed mee, oftewel ruim achtduizend recent afgestudeerde academici.