26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Enorme prijsverschillen tweede masterstudie

Een tweede masteropleiding kost aan sommige universiteiten duizenden euro’s meer dan aan andere. Dat staat in de nieuwe Keuzegids Masters, waarin hogescholen opvallend goed scoren.

Wie al een masteropleiding heeft gedaan, moet voor een tweede masteropleiding het ‘instellingstarief’ betalen. De universiteiten mogen hun prijs naar eigen goeddunken bepalen. Dat levert volgens de Keuzegids grote verschillen op, vooral in de exacte en technische masters.

Exact: Delft 10 x goedkoper dan Utrecht

De Universiteit Utrecht rekent 18.350 euro. Leiden komt dicht in de buurt met 17.700 euro. Maar de technische universiteiten van Delft en Eindhoven doen hier niet aan mee. Zij vragen voor een tweede master het standaardbedrag van 1835 euro per jaar. Dat is tien keer zo weinig.

“Voor wie een tweede master overweegt in de informatica of de wis-, natuur- of scheikunde is een overstap naar een van deze twee TU’s dus zeer aantrekkelijk”, schrijft de redactie van de Keuzegids. “Dat geldt ook voor techniekstudenten uit Twente, want hun universiteit rekent wél hoge tarieven voor tweede masters.” In Twente kost een exacte masteropleiding 12.916 euro.

Geheimzinnige tarieven

Het kostte de redactie soms grote moeite om de juiste tarieven te achterhalen. “Door diverse uitzonderingen is de materie op zich al complex. Bovendien bleek de informatie op de websites van de instellingen vaak moeilijk te vinden, onvolledig of tegenstrijdig. In een enkel geval weigerde een opleiding zelfs het tarief te vermelden – alsof het een bedrijfsgeheim betrof.”

Een van de uitzonderingen betreft studenten die een tweede masteropleiding in de zorg of het onderwijs volgen. Zij betalen het lage tarief – tenzij hun eerste masteropleiding al in de zorg of het onderwijs was.

Geneeskunde: Maastricht 2 x duurder dan VU

De duurste masteropleiding is geneeskunde in Maastricht. De zuiderlingen rekenen 32 duizend euro. Dat is ruim het dubbele van het tarief aan de Vrije Universiteit, waar een medische master vijftienduizend euro kost.