Eerst goed digitaliseren dan reorganiseren

De Universitaire Studentenraad maakt zich zorgen over de reorganisatie van het domein studentgerichte ondersteuning. Zorg eerst dat de digitalisering goed werkt voordat je inkrimpt, vinden de raadsleden Valentine Vetter en Mohsin Kadim.

“In het nieuwe instellingsplan staat dat de ondersteuning en begeleiding van studenten beter moet. Nu mensen weg reorganiseren lijkt me daar haaks op staan”, zegt Valentine Vetter. “Het bestuur zegt dat door digitalisering minder mensen nodig zijn. Dan hangt het er dus van af of die digitalisering goed werkt. Laat dat eerst maar in de praktijk zien voor je mensen ontslaat.”

Digitalisering loopt achter

Daar is Mohsin Kadim het helemaal mee eens. “De VU is de afgelopen jaren heel sterk gegroeid wat studentenaantallen betreft. De digitalisering is daar duidelijk bij achtergebleven. Dus er is een grote inhaalslag te maken. Daar zijn we het helemaal mee eens. Maar nu kan je niet met minder mensen. Op allerlei punten zijn studenten ontevreden. Werk eerst de achterstand weg voordat je mensen weg doet.”

Vetter wijst er op dat digitalisering niet altijd een succes is. “Neem VUnet. Dat werkt niet zoals het zou moeten. Veel informatie staat er niet op, of studenten kunnen het niet vinden. Daardoor krijgen studiebegeleiders veel vragen. Zorg eerst dat die informatie en communicatie op orde is. Misschien dat dan de studentenbalies minder werk krijgen.”

Face to face

Maar er moeten ook in de toekomst altijd mensen blijven aan wie je echt wat kan vragen, vult Kadim aan. “Je zou per opleiding één iemand moeten hebben die echt weet hoe het in elkaar zit. En maak aan studenten duidelijk bij wie je met welke vraag terecht kunt.”

Eén studentenbalie, in plaats van een balie op elke faculteit zoals het voornemen is, hoeft volgens Vetter geen probleem te zijn. “Als de digitalisering werkt en studenten makkelijker allerlei dingen zelf kunnen regelen, is er niet op elke faculteit een balie nodig. Het voordeel van een centrale balie kan zelfs zijn dat die de hele dag open en bereikbaar is. Nu komen studenten vaak voor niks, omdat facultaire balies maar beperkt open zijn.”

Meer uren voor onderwijs

Dat docenten meer aan studentbegeleiding gaan doen, vinden de raadsleden geen slecht idee. “Wij zijn er zeker voor dat er meer contacturen tussen docenten en studenten komen. Maar dan moet je docenten daar ook de ruimte en tijd voor geven. Dus dat ze meer uren beschikbaar krijgen voor onderwijs.”

En dan is het volgens Kadim nog maar de vraag of je op ondersteunend personeel kunt bezuinigen. “De VU heeft bijvoorbeeld landelijk gezien ongeveer de minste studentpsychologen in dienst, één op de twaalfduizend studenten. En dat moeten er nog minder worden. Dat lijkt me geen goede zaak. En kijk naar de aandacht voor studenten met een beperking. Ook daar scoort de VU landelijk slecht. Dan lijkt mij bezuinigen op het platform Schib, dat die ondersteuning biedt, een slechte zaak.”

Cursus scriptie schrijven

Ze hebben nog een punt van zorg. Vetter: “Nu kan je bij het centrum voor studie en loopbaan allerlei cursussen volgen die in het verlengde van je studie liggen, zoals academische taalvaardigheid, hoe schrijf ik een scriptie of Engels. We weten niet precies hoe dat in de toekomst gaat, maar wij vinden dat cursussen die echt met je studie te maken hebben moeten blijven bestaan en gratis horen te zijn voor studenten die zo’n cursus echt nodig hebben. Bijvoorbeeld als je je taaltoets niet hebt gehaald.”