29 maart 2024

‘Een braaf meisje dat zich altijd keurig aan de regels houdt’

“Een opvallende studente waar ik lange discussies mee heb gehad”, zegt hoogleraar Internationele Betrekkingen Henk Overbeek over VU-alumnus Faiza Oulahsen, die samen met andere Greenpeace-activisten in een Russische gevangenis zit op beschuldiging van piraterij.

Oulahsen studeerde politicologie aan de VU, en volgde ook een honoursprogramma, waar zij onder andere colleges kreeg van Overbeek. “Scherp en kritisch”, zo herinnert hij zich haar. “Ze gaf je als docent niet de kans om de lijn te laten vieren”.

Sterk aanwezig

“Ze had een sterke mening”, zegt Yonina de Ruijter, die tegelijk met Oulahsen politicologie studeerde aan de VU. “Volgens sommige mensen een té sterke mening. Ik zag op Internet reacties op haar arrestatie van andere studiegenoten en van mensen die met haar op school gezeten hebben, en die zeggen hetzelfde. Ze was altijd erg aanwezig.”

“Dat klopt wel”, zegt politicoloog André Krouwel, bekend van de Kieskompas. “Oulahsen was altijd levendig en betrokken tijdens de colleges. Ik heb dat liever dan die dooie dienders die tijdens college zitten te skypen en te facebooken.”

Academische benadering

Krouwel weet niet veel meer over haar studieresultaten. “Het moet minstens zes jaar geleden zijn dat ik haar in de collegezaal heb gehad. Wat cijfers betreft, herinner ik me altijd de hele goede of de hele slechte studenten. Haar herinner ik me van haar betrokkenheid, van de politieke debatten die ze ook organiseerde. Verder was ze, geloof ik, een gemiddelde student.”

“Ik heb gesprekken met haar gehad over de zin van haar studie”, vertelt Overbeek. “Ze twijfelde of de academische benadering van de politiek wel voor haar was, dus op zich verbaast het me niet dat ze de activistische kant op is gegaan. Ze was als studente ook al actief voor GroenLinks.”

Heel assertief

Haar honoursprogramma heeft ze nooit afgemaakt. “Het was teveel voor haar, en dat zie je vaak bij actieve studenten als zij, die alles proberen te halen uit hun studie en daarnaast ook nog op maatschappelijk gebeid heel actief zijn.”

“Ik ben er erg geschrokken van het nieuws van haar arrestatie”, zegt een andere docent van Oulahsen, UHD Bastiaan van Apeldoorn. “Kan ik misschien iets voor haar betekenen?” Ook Van Apeldoorn noemt haar scherpe intelligentie en haar kritische houding. “Ze nam nooit zomaar genoegen met een bepaalde uitleg, maar vroeg altijd door. Ze was duidelijk aanwezig, ja. Heel assertief. Ze heeft een goede indruk op me gemaakt.”

Extreem werkpaard

Programmaleider Klimaat & Energie van Greenpeace Sanne van Keulen is Oulahsens leidinggevende. “Zij is eind 2011 bij ons komen werken en had een imponerend CV voor iemand van haar leeftijd. Ze had al zoveel gedaan op het gebied van de politiek, daar waren we behoorlijk van onder de indruk.”

Oulahsen is volgens Van Keulen één van de getalenteerdste campaigners. “Ze is slim en heeft een goed gevoel voor hoe het spelletje werkt. Hoe je partijen moet beïnvloeden, hoe het politieke en maatschappelijke krachtenveld werkt. Ze is ook niet bang voor tegenstand van een miljardenbedrijf als Shell en geloof me, die kan het mensen behoorlijk moeilijk maken. Daarnaast is ze een extreem werkpaard.”

Consequenties aanvaarden

Oulahsen is in loondienst bij Greenpeace, en was op het schip Arctic Sunrise als campagneleider, maar aan de actie op de Russische boortoren deed ze mee als vrijwilliger. “Dat geldt voor alle medewerkers die aan dit soort acties meedoen”, legt Van Keulen uit. “Dat is op vrijwillige basis.”

Medewerkers wordt wel gevraagd of ze mee willen doen. Waren Oulahsen en de andere activisten zich bewust van de risico’s?  “Als je actievoert, ben je bereid de mogelijke consequenties te aanvaarden”, aldus Van Keulen. “Van tevoren worden alle mogelijke scenario’s doorgenomen en deze actie, die het doel had de wereld te laten zien waar het Russische bedrijf Gazprom mee bezig is, zou puur juridisch gezien hoogstens een geldboete opleveren.”

Bizar en disproportioneel

Dat Rusland niet altijd vriendelijk met activisten omgaat, was Greenpeace bekend. “Maar we hebben één keer eerder een incident in Rusland gehad, waarbij een boot wekenlang werd vastgehouden en de bemanning uiteindelijk werd uitgezet. Deze reactie van de Russen is bizar en disproportioneel.”

Greenpeace is blij met de inspanningen die de Nederlandse overheid doet voor de gevangen Greenpeaceactivisten. “Die heeft de diplomatieke druk opgevoerd en is een internationale arbitrageprocedure gestart en dat doet de overheid niet zomaar. Het betekent dat Nederland zich door Rusland geschoffeerd voelt.”

Braaf, hardwerkend meisje

Greenpeace zelf probeert de Russische autoriteiten te bewegen haar medewerkers op borgtocht vrij te laten. Daarvoor schrijven autoriteiten zogenaamde referentiebrieven. Voor Oulahsen hebben bijvoorbeeld de burgemeester van Amsterdam en professor Overbeek een brief geschreven.

“Ik heb onder andere geschreven dat ze een braaf, hardwerkend meisje is dat zich altijd keurig aan de regels houdt”, onthult Overbeek.