18 maart 2024

DUO gaat beter communiceren dat je een boete krijgt als je je ov-kaart niet stopzet

De Dienst Uitvoering Onderwijs waarschuwt (ex-)studenten die hun ov-kaart niet hebben stopgezet duidelijker dat ze een boete moeten betalen. Dat moet voorkomen dat de boete steeds verder oploopt.

Tot eind vorig jaar kregen (voormalig) studenten die hun kaart nog moesten stopzetten de onduidelijke boodschap dat er nog een bericht in ‘Mijn DUO’ voor hen klaarstond. Dat leidde tot veel onduidelijkheid: ze hadden soms pas weken later in de gaten dat ze überhaupt een boete hadden en dat die bovendien snel opliep. Rechtenstudent Ezra moest zo opeens bijna vierhonderd euro betalen.

DUO paste de mailtjes in januari aan, zodat voortaan sneller blijkt dat er een boete openstaat. De onderwerpregel van het mailtje luidt nu ‘Betaal uw schuld studentenreisproduct en voorkom verhoging van uw schuld.’

Communicatie duidelijker

Die tekst maakt tenminste duidelijk wat er aan de hand is, maar kan het niet wat minder ambtelijk? Zou een waarschuwing als ‘Let op, je hebt een openstaande boete’ niet een stuk beter werken? Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “We zijn inderdaad met de ov-bedrijven in gesprek om die communicatie nóg duidelijker te maken”, zegt DUO-woordvoerder Tea Jonkman.

De afgelopen drie jaar betaalden (ex-)studenten maar liefst 93 miljoen euro aan boetes omdat ze hun ov-kaart niet op tijd stopzetten. D66-Kamerlid Paul van Meenen stelde daar Kamervragen over, die minister Bussemaker deze week beantwoordde. DUO kijkt volgens haar naar verdere verbeteringen.

Automatisch stopzetten

Een daarvan is het voorlichtingsfilmpje op het YouTubekanaal van DUO. In januari werd de video geüpdatet, maar storm liep het sindsdien bepaald niet: de video werd pas elfhonderd keer bekeken. Dat kan beter, erkent Jonkman. “Het is jammer dat die instructie zo weinig mensen bereikt. We willen het filmpje prominenter op onze website gaan plaatsen.”

Politici en studentenorganisaties zijn het erover eens dat het automatisch stopzetten van verlopen ov-studentenkaarten de beste oplossing voor de problematiek zou zijn. Maar dat zou technisch nogal wat voeten in de aarde hebben. Bussemaker wil de Kamer dit najaar informeren over de mogelijkheden. Momenteel wordt daar onafhankelijk onderzoek naar gedaan.