19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Drie Nederlandse universiteiten in top 100 Shanghai

De universiteiten van Utrecht, Groningen en Leiden staan in de top honderd van de wereldwijde Shanghai-ranking die vandaag is verschenen. De Amerikaanse Harvard University is nog altijd nummer één.

Vorig jaar haalde de VU ook de top honderd, maar nu vallen beide Amsterdamse universiteiten er net buiten.

Zorg dat je geciteerd wordt

De Academic Ranking of Word Universities, zoals de Shanghai-ranking voluit heet, is de oudste en bekendste wereldranglijst van universiteiten. De makers wegen de wetenschappelijke prestaties van meer dan twaalfhonderd universiteiten: publiceren hun wetenschappers in belangrijke tijdschriften, worden ze vaak geciteerd, winnen ze de Nobelprijs?

Er zijn meer van zulke ranglijsten, zoals de World University Rankings van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Daarin scoren de Nederlandse universiteiten hoger. Die ranglijst kiest ook andere criteria, zoals de internationale reputatie en het aantal buitenlandse studenten en docenten.

Onderwijs speelt in deze rankings geen rol

De ranglijsten krijgen veel kritiek te verduren. Ze zouden slecht zijn voor de wetenschap, omdat onderzoekers met allerlei trucs hun score proberen op te krikken: ze smeren bijvoorbeeld hun bevindingen over meerdere artikelen uit om maar zoveel mogelijk citaties te verzamelen.

Alle vakken op één hoop

Bovendien vegen ranglijsten alle vakgebieden op een hoop. De rankings per vakgebied, die na verloop van tijd ook op de Shanghai-website komen, geven een ander beeld. Tilburg valt bijvoorbeeld buiten de algemene ranglijst, maar behoort tot de beste honderd in de sociale wetenschappen en de beste 75 in de economie.