20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Dragons’ Den genomineerd voor innovatieprijs

Vanmiddag vindt de eerste VU-Onderwijsdag plaats en wordt de innovatieprijs uitgereikt aan de docent met het beste idee om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Drie projecten zijn genomineerd, waaronder Dragons’ Den van Pieter van Beukering, van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen.

Dragons’ Den is een programma dat internationaal naam heeft gemaakt. Wat minder bekend is, is dat de tv-show in verkapte vorm terug te vinden is op de VU. Al enkele jaren organiseert Van Beukering een Dragons’ Den voor studenten die het keuzevak environment and resource management volgen.

Doorvragen

“We vragen de groepen om een idee te ontwikkelen voor duurzame energie in Afrika”, zegt Van Beukering. “Hierbij moeten ze aan alles denken. Leveranciers, de markt, grondstoffen en het moet bovenal haalbaar zijn. Dat moet dan allemaal gepresenteerd worden aan de Dragons. Behalve dat de presentatie goed in elkaar moet zitten, moeten de groepen dus ook goed voorbereid zijn op het doorvragen van de Dragons. Het competitieve element is een mooie toevoeging omdat studenten daar weinig mee in aanraking komen tijdens hun opleiding.”

Kruiwagen

Net zoals in het tv-programma zijn de Dragons succesvolle ondernemers. Het verschil is alleen dat zij niet echt zullen investeren in het beste project. “De Dragons die wij uitnodigen zijn vooral actief in Nederland, dus die zitten daar niet om te investeren. Misschien met uitzondering van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Toch zitten ook de ondernemers daar met een geheime agenda, om te kijken welke talenten er rondlopen. Dat geldt andersom ook voor de studenten. Tegenwoordig is het ontzettend moeilijk om aan een stage te komen, dus die Dragons kunnen dan een mooie kruiwagen zijn. Misschien zelf op weg naar een echte baan.”

Het vak environment and resource management bestaat overigens niet alleen uit de wedstrijd. “ Zo hadden we dit jaar een hoorcollege van een entrepreneur. Hij vertelde hoe hij failliet is gegaan. Dit vertelde hij niet met schaamte, maar vanuit een heel analytisch oogpunt.”

Reactie student Lisa Brummelhuis:

“Omdat we vanaf het begin af aan wisten dat we beoordeeld zouden worden door experts, voelden we als groep de gezonde druk om de beste te zijn. Dankzij de Dragons’ Den heb ik ervaren wat ondernemen spannend maakt: als ondernemen ben je vrij om je eigen ideeën te ontwikkelen, wetende dat alleen het beste concept overleeft.”

Plaats en tijd

Uitreiking van de innovatieprijs is vandaag om 16 uur in hoofgebouw, KC-137.

De andere genomineerden zijn Edwina Hagen en Jan Harm Koolstra.