27 maart 2024

‘Doe dingen waar je bang voor bent’

“Zeventig procent van goed presteren zit in je motivatie en het kennen van jezelf, weten we uit onderzoek”, zegt Gusta Tavecchio, projectleider van Better Prepared VU, tegen zo’n zestig nieuwe studenten. Ze zijn de eersten van hun gezin die naar de universiteit gaan en worden in drie dagen klaargestoomd voor academische wereld.

Donderdagmiddag gaat het over jezelf kennen. Twee sprekers vertellen hun eigen verhaal en wat voor hen doorslaggevende momenten waren in hun leven. Ook geven ze tips aan de studenten om een succes te maken van hun studie en hun tijd aan de VU.

Geen Plan B

“Ik werd uitgeloot voor geneeskunde en had helemaal geen Plan B!” vertelt studentendecaan Marjorie Wielkens. “Toen ging ik maar rechten doen, eigenlijk totaal ongeïnteresseerd. Ik heb nog nooit zoveel gelachen als in dat eerste jaar. Ik zat in een groepje met andere studenten die ook niks met rechten hadden en we maakten veel lol. Maar zij haalden het eerste jaar niet, en opeens was ik alleen.”

De studenten zitten stil te luisteren. Alleen als Wielkens een directe vraag stelt, reageren een paar studenten op de voorste banken, maar verder komt er weinig geluid uit de collegezaal. Wielkens vertelt over haar studietijd en de tijd daarna. Ze vertrok naar Senegal, om daar een tijdje te wonen. “Ik beschouwde mezelf als zwart, want in Nederland was ik dat”, vertelt de van oorsprong Surinaamse. “Maar daar vonden ze me licht van kleur! Dat was echt een shock voor me.”

Doelen veranderen

Haar tip voor de studenten: “Heb je nog geen overtuigende motivatie voor je studie? Het komt. En heb je nog geen doel? Doelen veranderen als je ouder wordt, of zijn op het moment dat ze in zicht komen niet meer relevant. Misschien komt het doordat ik vier begrafenissen had vorige maand, maar het belangrijkst is de dag van vandaag. De dag dat ik er ben. Hier en nu kun je het meeste doen.”

Oud-student Sarita Bajnath springt vervolgens voor de zaal en schudt de studenten op met haar beweeglijke voorkomen. Ze haalt een flesje water uit haar tas en steekt dat omhoog. “Waar zullen we op proosten?” Geen antwoord. “Nou?” “Vriendschap”, roept iemand. “Goede cijfers”, zegt een ander. “Plezier”, oppert een derde. “Proost!” zegt Bajnath.

Enorm netwerk

Ze studeerde geneeskunde en klinische psychologie aan de VU, en deed heel veel meer dan dat. Ze hielp ook mee bij de eerste editie van deze zomerschool, die nu Better Prepared heet. “Daar heb ik een enorm netwerk opgebouwd. De New Urban Collective is daar ontstaan. En de Black Archives komen eruit voort. Dus ga niet alleen om met mensen uit je eigen studiebubbel, probeer te connecten met anderen.”

Maar ze kwam niet helemaal vanzelf op de universiteit. Op de basisschool kreeg ze een mavo/havoadvies, toen ze haar Cito-toets verprutste doordat ze enorme buikkrampen had van de ongesteldheid, maar daar vanwege het taboe in de Surinaams-Hindoestaanse cultuur niks over kon zeggen. Ze ging naar de havo en haalde daar allemaal negens, maar mocht niet naar het vwo, omdat ze ook één zes had. “Dat heeft heel veel impact gehad”, aldus Bajnath, “want ik heb nooit leren leren.”

Moed

Haar twee lessen: “Een fout in je leven moet niet de definitie zijn van wie je bent; herstel de fout of bied je excuses aan. En doe dingen waar je bang voor bent. Moed is angst hebben en weer doorgaan.”

Wat de studenten meenemen van de twee persoonlijke verhalen is moeilijk in te schatten. Ze blijven stil, hoe Bajnath hen ook aanmoedigt. Eéntje durft haar een vraag te stellen: waar ze op dit moment haar uitdaging uit haalt. “Mijn kind van één houdt me nog vaak wakker ’s nachts, dus dat ik hier aangekleed en voorbereid sta, is al genoeg uitdaging”, grapt ze. Dan gaan de studenten door naar het volgende programmaonderdeel: zichzelf onder de loep nemen.