Wetenschap
& Onderwijs

Docenten en studenten dragen bij aan innovatie digitaal onderwijs

Elf ideeën om het digitale onderwijs te verbeteren, zijn genomineerd voor het zogenaamde Grassrootsproject. Het gaat bij Grassroots niet alleen om het innoveren van het collegemateriaal, maar ook om het activeren van de studenten en het creëren van een gebruikersvriendelijker intranet.

Zo bedacht Floor Vosmeijer, student aan de FALW, samen met twee medestudenten de VUtijdlijn. Daarbij ligt de focus op een overzichtelijke en gebruikersvriendelijke tijdlijn, die inzicht geeft in wanneer welke evenementen plaatsvinden. Volgens hen is de huidige opzet –  waarbij je ‘een kwartier moet scrollen om van september naar april te gaan’ – totaal niet efficiënt.

De VUtijdlijn is het enige overgebleven project dat bedacht is door studenten, de overige tien komen allemaal van hoogleraren en een KNO-arts van het VUmc af.

Wisklips en kennisclips

Docent Theo de Haan van de Faculteit Bewegingswetenschappen kwam bijvoorbeeld met het idee voor Wisklips. Dat zijn korte filmpjes van drie tot vijf minuten die wiskundige problemen behandelen. Hanneke van Wijhoven, docent bij de FALW, wil de rollen juist omdraaien door middel van ‘kennisclips’. Hierbij is het de bedoeling dat studenten elkaar informeren door in groepjes filmpjes over kleine delen van de studiestof te maken.

Alle genomineerde kandidaten krijgen een budget van vijfhonderd euro plus ondersteuning op zowel technisch als didactisch niveau. Het elftal overleefde al de voorselectie, waarvoor er 22 suggesties werden ingediend. In juni worden de vijf beste projecten genomineerd en de winnende practise mag nogmaals vijfhonderd euro investeren. Op de site van het Grassrootsproject zijn de ideeën terug te vinden.