16 april 2024

‘Dit zijn dingen die je niet op de universiteit leert’

De Marketing Associatie Amsterdam vierde donderdag 2 oktober haar 25-jarig lustrum in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. De organisatie had drie topmanagers van belangrijke bedrijven weten te strikken: Lennart Boorsma van Heineken, Marcel Molenaar, hoofd van marketing Benelux bij LinkedIn en Jeroen de Bakker, oprichter van de populaire app Boodschapp.

De Marketingassociatie (MAA) organiseert al 25 jaar activiteiten voor studenten die marketing studeren aan de VU en UvA. “Onze evenementen zijn altijd het belangrijkst geweest”, zegt huidig voorzitter Jeffrey Kuin. “Als je studeert op de universiteit, leer je heel veel, maar je hebt weinig praktijk. Dat gat tussen theorie en praktijk willen we proberen op te vullen met onze evenementen.”

Studenten kunnen op dit soort evenementen in contact komen met bedrijven door middel van workshops, in-house-dagen of trainingen. Ook bij de lustrum-kick-off was er de kans om via interactieve sessies te praten met het bedrijfsleven. “Dit zijn dingen die je niet op de universiteit leert, maar waar wel behoefte aan is, ook vanuit het bedrijfsleven”, aldus de voorzitter van MAA.

Adapt or die

Eén thema stond centraal in de mini-colleges van Heineken, LinkedIn en Boodschapp: het internet. Hoe ga je als marketeer om met de veranderingen die het internet met zich meebrengt? Opvallend was dat Lennart Boorsma van Heineken stelde dat marketing ondanks alle ontwikkelingen hetzelfde is gebleven. “Eigenlijk zijn we niet veranderd”, was de boodschap.

Hoofd marketing bij LinkedIn Marcel Molenaar dacht daar anders over. Als marketeer mag je volgens hem grote veranderingen nooit negeren. “Adapt or Die”, was dan ook de laatste slogan van de presentatie. Jeroen de Bakker van Boodschapp erkende ook het belang van internationale oriëntatie en stelde dat er maar weinig Nederlandse bedrijven zijn die écht internationaal opereren. “Zelfs Heineken niet”, aldus de Bakker.

Sexy sloeg aan

De oprichter van de MAA, Bas Filippini, praatte de aanwezigen door de avond en introduceerde de sprekers. Fillipini was vierdejaars student aan de UvA toen hij de MAA oprichtte. De vereniging is met een marketingaanpak opgericht. “Als het makkelijk kon, deden we zeker niet moeilijk. Als we makkelijk aan geld konden komen, deden we dat ook.” Datzelfde gold voor activiteiten en evenementen. “We gingen voor iets wat sexy was, dat sloeg aan onder de studenten.”

Fillipini had de verkopersgeest van jongs af aan. “Ik heb op de markt gestaan, koffiestands gedaan, hamburgers verkocht en altijd trucjes uitgehaald waardoor ik wat meer verdiende dan normaal”. Hij heeft de MAA snel losgelaten nadat zijn bestuursfunctie was overgenomen: “Een goede leider zorgt voor goede opvolgers, je moet het kunnen loslaten”.

Volwassen studenten

Studenten marketing houden wel van een feestje. Als de interactieve sessies ten einde komen en er gelachen is om de cabaretier in de grote zaal, komen de studenten naar beneden voor een biertje of een wijntje. Filipinni stelt dat er eigenlijk niet zo veel is veranderd binnen de MAA, de afgelopen 25 jaar. En dat is positief bedoeld. “Het is verbazingwekkend hoe volwassen studenten zijn. Het zijn altijd dezelfde types die het initiatief nemen en een eigen visie en mening hebben. Uiteindelijk gaat het niet om marketing, maar om de mensen. De kernwaarden blijven dezelfde”.

Bekijk ook het beeld- en tekstverslag op Facebook.