Discussie reorganisatie FALW zit muurvast

De standpunten over wat er moet gebeuren bij de faculteit Aard- en Levenswetenschappen liggen nog altijd mijlenver uitelkaar, zo bleek tijdens de vergadering van de ondernemingsraad en het college van bestuur vanmiddag, waar het reorganisatieplan werd besproken. Veel beweging lijkt er bij beide partijen niet in te zitten.

Lawaaidemo

Het was een drukbezochte vergadering. De grote zaal in de medische faculteit zat bomvol studenten en medewerkers, die spandoeken, potten en pannen en megafoons hadden meegenomen, maar de bezoekers hielden zich rustig. Wellicht omdat ze uitdrukkelijk waren gewaarschuwd door collegevoorzitter Jaap Winter dat hij ordeverstoring niet zou tolereren, of omdat ze onder de indruk waren van de beveiligers bij de deur.  In de pauze hielden ze een lawaaidemo. Leden van Actiegroep Titanic en de studentenraad kregen spreektijd voor de vergadering en benadrukten nog eens hoe groot de schade voor het onderwijs zou zijn als de bezuinigingen doorgaan.

Tijdens de vergadering bleek dat de partijen het niet eens waren over de uitgangspunten van de reorganisatie: hoe veel er bezuinigd moet worden, op welke termijn en of de faculteit structurele financiële problemen heeft, of dat de situatie over een paar jaar beter kan zijn.

‘Onaanvaardbaar’

Collegevoorzitter Winter en het faculteitsbestuur lieten er geen twijfel over bestaan: de faculteit verkeert in zijn ogen in structurele problemen. “De afgelopen vier, vijf jaar heeft de faculteit tien miljoen aan reserves ingeboet, door structureel meer uit te geven dan er binnenkwam. Wij vinden die situatie onaanvaardbaar en we hebben niet de tijd om de oplossing voor ons uit te schuiven.” Decaan Karen Maex voegde eraan toe dat ze was geschrokken van de cijfers die ze bij haar aantreden, afgelopen winter, te zien kreeg. Zonder ingrijpen stevent de faculteit dit jaar af op een tekort van 2,4 miljoen. Maex merkte op dat de vaste personeelslasten met name bij het Instituut voor Milieuvraagstukken niet in verhouding staan tot de inkomsten uit de eerste geldstroom.

‘Nietsdoen is goedkoper’

De ondernemingsraad vindt dat er mildere bezuinigingsscenario’s mogelijk zijn dan de voorgestelde reorganisatie, door meer in te zetten op natuurlijk verloop en de termijn te verlengen waarop de onderdelen van de faculteit weer financieel gezond moeten zijn. Ook bekritiseerde de raad, bij monde van IVM’er Frans van der Woerd, de kosten van de voorgestelde reorganisatie, die op 6,5 miljoen zijn geraamd: “Nietsdoen is voor de VU goedkoper dan ingrijpen”, zei Van der Woerd.

“Dat geldt misschien als je over de eerste twee jaar kijkt, maar niet op de langere termijn”, reageerde Winter. “Over drie jaar hebben we die kosten terugverdiend en kunnen we verder met een financieel gezonde faculteit.”

Snelheid

De snelheid waarmee de reorganisatie moet plaatsvinden nu er toch geen gezamenlijke bètafaculteit met de UvA komt, was ook een kritiekpunt van de OR. Winter antwoordde daarop dat het afblazen van de bètafaculteit niets verandert aan de structurele problemen van Aard- en Levenswetenschappen. “We ondermijnen onze eigen onderhandelingspositie als we in de toekomst wel met de UvA gaan samenwerken in een bètacluster als we nu niet ingrijpen.”

Kortom, de partijen kwamen geen millimeter nader tot elkaar. Wel gaan ze deze week nog verder met elkaar in gesprek.  De ondernemingsraad die eerder een negatief conceptadvies uitbracht over de reorganisatie, komt binnenkort met zijn definitieve advies. Daarna neemt het college van bestuur een besluit.