29 maart 2024

Directeur Communicatie ‘vrijgesteld van werkzaamheden’

Petra Herkströter, tot vorige week directeur van de dienst Communicatie & Marketing (C&M) van de VU, is door het college van bestuur per direct ‘vrijgesteld van werkzaamheden’. Zo formuleerde  Marjolein Jansen, vicevoorzitter van het bestuur, het afgelopen dinsdag ten overstaande van de overdonderde medewerkers van die dienst.

Niet ontslagen

Jansen wil verder niet toelichten wat de aanleiding tot dit besluit was. Vrijstelling van werkzaamheden is doorgaans een neutraler synoniem voor ‘op non-actiefstelling’, maar Jansen benadrukt dat er geen sprake is van ontslag en dat CvB en Herkströter nu in gesprek zijn over de toekomst.

Reorganisatie

Herkströter werkt sinds 2009 bij C&M, eerst als hoofd strategie en beleid (zij lanceerde ‘VU is verder kijken’), later als directeur. In 2014/15 leidde zij de ingrijpende reorganisatie van deze dienst. In die reorganisatie werden de communicatie- en marketingactiviteiten stevig gecentraliseerd, wat zou moeten leiden tot betere dienstverlening, grotere efficiency en in elk geval ook een forse bezuiniging moest opleveren.

Gissen

Nu het college niets wil loslaten, is het slechts gissen naar de reden van Herkströters vertrek. Er was kritiek na de reorganisatie: zo missen sommige faculteiten het maatwerk dat hun eigen medewerkers konden leveren voordat ze naar de centrale dienst overgingen. Ook kent de centrale dienst een groot personeelsverloop. In dezelfde tijd is onder Herkströters leiding wel eindelijk een begin gemaakt met een degelijk, centraal alumnibeleid en is het TOLL-project van start gegaan, waarin de diensten IT en C&M samenwerken aan de vernieuwing van de online omgeving van de VU.

Interimmers

Hoe dan ook: de medewerkers van C&M waren zoals gezegd overdonderd door dit nieuws, en verzuchtten dat het de ‘worst timing ever’ is: er zijn al meerdere vacatures waarvoor de werving in volle gang is, de piek in wervingsactiviteiten voor nieuwe studenten ligt juist in het voorjaar, en de dienst zit midden in het ambitieuze Toll-project. Voorlopig zal deze onderbezette dienst het met nog meer interimmers moeten doen. Om te beginnen met Marjolein Jansen, die Herkströter vervangt totdat er een ‘echte’ interimmer gevonden is.