Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Dekker wil ook lerarenregister voor hoger onderwijs

Misschien moet er ook voor het hoger onderwijs een register van bevoegde docenten komen, overweegt VVD-staatssecretaris Sander Dekker. Daar kan het volgende kabinet eens naar kijken.

Dekker zei dit gisteren in de Eerste Kamer, waar hij zijn lerarenregister voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo verdedigde. Net als bijvoorbeeld artsen en advocaten zouden leraren zich moeten bijscholen om bevoegd te blijven.

Het hoger onderwijs kwam zijdelings ter sprake. Het idee van een lerarenregister verdient daar “ook zeker aandacht”, hield Dekker de senatoren voor. Het volgende kabinet kan “de mogelijkheid en wenselijkheid van een eventueel register in het hoger onderwijs” verkennen.

Cursussen volgen

Het idee achter het register is dat docenten cursussen volgen om hun kennis en vaardigheden op peil te houden: doen ze het niet, dan verliezen ze hun bevoegdheid. Op termijn kunnen ze dan ook hun baan verliezen.

De Tweede Kamer is akkoord met de plannen, maar veel leraren verzetten zich ertegen. Een petitie van ‘Leraren in actie’ is 29 duizend keer ondertekend. De actievoerders vrezen dat het register ‘van bovenaf’ wordt opgelegd en dat leraren er zelf weinig over te zeggen hebben.

Genoeg bevoegden?

Omgekeerd zien ook werkgevers beren op de weg: wat moeten ze met onbevoegde leraren als die geen les meer mogen geven? En zijn er wel genoeg bevoegde leraren om alle lessen te verzorgen?

Dekker heeft de invoering van het register alvast een jaar uitgesteld omdat de voorbereiding langer duurt dan hij dacht. Hij wil geen valse start maken, zei hij gisteren. Pas in 2027 kan het serieuze gevolgen krijgen als docenten zich niet bijscholen.

Registratie verplicht

Zijn eigen VVD had de vraag over het hoger onderwijs gesteld. Misschien zou het register juist daar als eerste moeten worden ingevoerd, overwoog senator Jan Anthonie Bruijn, zelf hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Met enige zelfspot merkte hij op: “Als het om bijvoorbeeld didactiek en communicatie gaat, is dat onderhoud bij docenten in het hoger onderwijs vaak nog rudimentair, zoals u ook aan deze inbreng kunt merken.”

Het register zelf is er overigens al jaren, maar de meeste leraren schrijven zich niet in. Ze kennen het niet of zien er de meerwaarde niet van. Daarom wil het kabinet de registratie verplichtstellen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.