Decaan: ‘Boycot is niet de weg’

“Een boycot is nooit de weg in een universitaire gemeenschap”, zegt conrector en decaan van Aard- en Levenswetenschappen Bauke Oudega. “Daarmee wordt de mogelijkheid tot gesprek totaal afgesloten.”

Oudega reageert op de oproep van drie hoogleraren om de opening van het academisch jaar te boycotten uit protest tegen de voorgenomen bezuinigingen. Hij vindt dat de hoogleraren in de brief “erg kort door de bocht gaan. Ze hebben bepaalde punten uit de plannen van het college gelicht en verzwijgen feiten en de nuances en het feit dat er over veel zaken nog wordt gesproken.”

Zo suggereren de hoogleraren dat er in één jaar 450 voltijdsbanen verdwijnen. “In werkelijkheid gaat het om het schrappen van banen gedurende een flink aantal jaren, en daarbij spelen ook zaken als natuurlijk verloop. Er worden dus niet ineens 450 medewerkers onttrokken aan het primaire proces.”

Ook betekent het verdwijnen van die banen niet dat de druk op docenten en onderzoekers groter wordt, zegt Oudega. “Tegelijkertijd wordt er namelijk een aantal processen veranderd en gemoderniseerd, waardoor de ondersteuning juist efficiënter en beter wordt.”

De bezuiniging van 33 miljoen euro is wel degelijk noodzakelijk, vindt de conrector. “Uit onderzoek blijkt dat de VU relatief veel meer overheadkosten maakt dan de andere universiteiten. Dat moet dus anders. Elk miljoen, dat je te veel in de ondersteunende diensten steekt, kun je niet meer aan goed onderwijs en onderzoek besteden, bijvoorbeeld aan hoogleraren of aan onderwijsvernieuwing.

Ook de aanpak van het onderwijs wordt veranderd, volgens de plannen van het college van bestuur. “We staan als VU steeds bovenaan in de rankings als het onderzoek betreft, maar we dalen de laatste jaren steeds op het gebied van onderwijs”, zegt Oudega. “De verbeterplannen voor het onderwijs komen deels overeen met de praktijk van universiteiten die wel goed scoren op onderwijs.”

Oudega bestrijdt dat het college van bestuur voor niet-besturende VU-werknemers onbereikbaar zou zijn. “Juist dit college heeft voor het maken van de plannen steeds overlegbijeenkomsten georganiseerd, waar honderden medewerkers voor zijn uitgenodigd en naar toe zijn gekomen.”

Ook de drie boycot-hoogleraren wil hij uitnodigen voor een gesprek. “De VU heeft meegewerkt aan de alternatieve opening, ruimte beschikbaar gesteld op voorwaarde dat die niet zou samenvallen met de officiële opening. Daarom dring ik erop aan te komen praten en te luisteren naar elkaar. Alles is niet zo negatief als in de boycotoproep staat, en alleen samen kunnen we de problemen het hoofd bieden.”

Foto: Bauke Oudega met een Chinese collega