28 maart 2024

De zaak van de vermiste scriptie (1)

Het is de grootste nachtmerrie van elke student. Vlak voor de deadline je scriptie verliezen. Het overkwam een derdejaars studente rechten (24).

Dinsdagavond was zij om tien uur nog op de VU om de laatste hand aan haar bachelorscriptie te leggen. “Ik kreeg een noodtelefoontje en ging met spoed naar huis.” De volgende ochtend kwam ze tot de afschuwelijke ontdekking dat ze haar USB-stick in de computer had laten steken.

Geen uitstel

“Toen ik heel vroeg in de computerruimte kwam, was de stick weg.” Een groot probleem, want vrijdag is de deadline van haar scriptie. “Uitstel krijg ik niet. Voor de docent valt dit probleem in de categorie ‘de hond heeft mijn huiswerk opgegeten’.

Van een deel van de scriptie heeft ze nog wel een back-up, dus momenteel is ze dag en nacht aan het werk. “Heel misschien lukt het me om een zesje te halen.”

Honderd euro beloning

De afgelopen dagen heeft ze de hele campus uitgekamd in de hoop dat ze de stick nog zou vinden. “De beveiliging heeft camerabeelden voor me bekeken en ik ben ook met de schoonmakers gaan praten.” Tot nu toe zonder resultaat.

Daarom looft ze een beloning van honderd euro uit voor de vinder van haar USB-stick. Signalement: een donkerblauwe stick met de opdruk Akzo Nobel. Voor het laatst gezien: in collegezaal 8A-20 op de achtste verdieping van het hoofdgebouw, vlak naast het koffiepunt.  (In verband met privacy blijft ze liever anoniem).

Update: lees hier hoe de zaak aflliep.