28 maart 2024

De vier dingen die studenten niet over seks weten

Hoe duur is een abortus? Waar kun je een morning-afterpil krijgen? En werkt de pil wel als je een kater hebt? Om studenten bij te spijkeren staat vandaag de Your Life anticonceptiecamper op de campus.

Morgen is het de Wereldanticonceptiedag, maar vandaag staat de Your Life Anticonceptiecamper alvast op de VU-campus. Tussen een minitentoonstelling over anticonceptie door de eeuwen heen (kiezelstenen bij kamelen bij de oude Egyptenaren, een schijfje citroen voor de minnaressen van Casanova) praat arts-seksuoloog Melanie van Heijst over alle manieren om zwangerschap te voorkomen.

Seks buiten het huwelijk

“Onder studenten wordt toch veel gepraat over anticonceptie?” vraagt een student criminologie. “Dat denken artsen ook, maar er zijn heel veel groepen studenten waar dat niet gebeurt. Omdat het de bedoeling is dat je dat alleen tijdens het huwelijk doet. Bij moslims, christenen en vroeger ook bij de katholieken. En als je er niet over praat, dan gaat het mis.”

Coïtus interruptus

Maar ook onder de doorsnee studenten valt de kennis over het voorkomen van zwangerschap ernstig tegen. Dat blijkt wel uit de vragen die de arts van bezoekende studenten krijgt. “Als een vrouw drie jaar lang aan coïtus interruptus doet en zo niet zwanger raakt, is het dan waarschijnlijk dat ze onvruchtbaar is?” vraagt een internationale student. Van Heijst is duidelijk: “Dan is ze niet verminderd vruchtbaar, dan heeft ze gewoon heel veel geluk. Van de vrouwen die aan coïtus interruptus doen, is na een jaar veertig procent alsnog zwanger.”

Brak hoofd

De meeste studentes gebruiken de pil. Maar juist door hun levensstijl lopen ze het risico dat de werking daarvan niet voldoende is. “Hun weekend begint al op donderdagavond. En als je zat wordt en je braakt, dan denk je er de volgende dag niet met je brakke hoofd aan dat de pil daardoor minder betrouwbaar is. Als zo’n meisje een week later seks heeft, vergeet ze dat ze daarom een condoom moet gebruiken.”

Glijmiddel

Een andere student vraagt de arts wat zij in het algemeen als anticonceptiemiddel aan zou raden. Aan haar antwoord valt te merken dat ze hier niet is om een bepaald merk pil of condooms te verkopen. Your Life is een ideële organisatie die geen sponsors uit het bedrijfsleven heeft. En Van Heijst heeft dus géén panklaar antwoord op de vraag wat het beste werkt. Dat hangt van de gebruiker af. En al helemaal van de vraag of de gebruiker wel goed van de werking van het middel op de hoogte is. Zo weet geen van de aanwezige zes studenten bijvoorbeeld dat het gebruik van een apart glijmiddel het rubber in condooms aantast zodat het risico op gaatjes groter wordt.

Gratis abortus

Ook weet geen van de studenten in de bus dat abortus voor alle vrouwen met een Nederlandse ID-kaart gratis is en niet geregistreerd wordt. Niet alleen in het ziekenhuis, maar ook in de klinieken. Ook het feit dat de morning-afterpil, waarmee een bevruchting na onbeschermde seks voorkomen kan worden, gewoon bij de drogist ligt, is voor alle aanwezigen nieuws. “Voor 14,95 euro”, zegt Van Heijst. “Het ligt nog net niet in de aanbieding.”

Schaamte en verdriet

Eén keer per jaar maakt de arts een week vrij om zich, naar eigen zeggen, suf te lullen over anticonceptie. Dat doet ze omdat ze als abortusarts weet met hoeveel verdriet en schaamte een ongewenste zwangerschap samengaat. “Er is niemand die zo’n kliniek binnenhuppelt om een vlekje weg te laten halen.” Maar ook omdat de geboorte van een ongewenst kind jarenlang verdriet kan veroorzaken. “Dan zijn er alleen maar verliezers. Het kan zo schadelijk voor kinderen zijn als ze te horen krijgen dat ze een ongelukje zijn.”

Manipulatie

Van Heijst maakt zich ook boos over organisaties die ongewenst zwangere vrouwen advies bieden, maar eigenlijk door kerken betaald worden. “Die vrouwen worden gemanipuleerd om toch hun zwangerschap door te zetten.” Ook wordt er valse informatie verspreid. Bijvoorbeeld dat vrouwen na een abortus een verhoogd risico op een miskraam hebben. “Dat geldt wel voor illegale abortussen die vele duizenden vrouwen wereldwijd ondergaan. Vrouwen die in een Nederlandse kliniek een abortus ondergaan, zijn niet verminderd vruchtbaar.”

Nu maar hopen dat de ballonnen in de vorm van spermacellen en de gratis condooms vandaag voldoende studenten trekken om tegen die foute informatie wat tegenwicht te bieden.