18 maart 2024

De VeloX V moet het snelheidsrecord verpulveren

Hoewel het nog maanden duurt voordat er in Nevada pogingen gedaan worden om de wereldfietsrecords te verbeteren, werd vorige week donderdag de VeloX V van het Human Power Team Delft & Amsterdam gepresenteerd aan de TU Delft. De VU heeft straks ook een aandeel in de wereldrecordpoging van het Human Power Team. Vijf studenten bewegingswetenschappen begeleiden namelijk de coureurs die de pogingen gaan wagen.

Selectie

Voeding, training en de vorm van het zitje, dat zijn enkele aspecten waarmee Cleo Bol, Mats de Leeuw den Bouter en drie medestudenten zich bezighouden. “Maar we hebben ook zelf de selectie van de renners gedaan”, vertelt Bol. Het zijn Rik Houwers en Lieske Yntema. Houwers heeft eerder al meegedaan en werd vorig jaar eerste. Yntema is nieuw.

Cavendish

Houwers en Yntema mogen dan prima renners zijn, ze zouden Mark Cavendish niet bij kunnen houden op een normale racefiets. Maar in de VeloX V, de ontworpen ligfiets, zijn Houwers en Yntema een stuk sneller dan de Britse sprinter op zijn racefiets. De wereldrecords liegen er dan ook niet om. Bij de mannen staat het op 133,78 km/u en bij de vrouwen op 121,44 km/u.

1,52 km per uur

Hoewel Houwers vorig jaar won, verbrak hij niet het snelheidsrecord. In de VeloX IV (zie foto) bleef hij 1,52 kilometer per uur onder de snelheid van de VeloX 3. Dit jaar moet het record wel verbroken worden. Het Human Power Team heeft ervoor gekozen om voort te borduren op de vorig jaar ingezette lijn. De vorm van de VeloX IV was erg veelbelovend, maar erg kritisch ontworpen. De VeloX V moet veelbelovender zijn om ook in de praktijk goed te presteren”, zegt Bol. “De VeloX V wordt ook alleen ontworpen op het sprintrecord en niet op het uurrecord, waardoor het enorme luchtinlaatsgat van de VeloX IV veel kleiner kan worden gemaakt.”

Feedback

Verder krijgen de renners meer feedback tijdens hun poging. “Het evenement in Nevada duurt vijf dagen en iedereen mag elke dag één poging wagen om het record te verbreken. Als al snel duidelijk is dat het record niet verbroken wordt, wordt haar/hem dat verteld en kan zij/hij ervoor kiezen om zich te sparen voor de volgende run.”

Uurrecord

Naast het snelheidsrecord (waarbij de gemiddelde snelheid over een afstand tweehonderd meter gemeten wordt) is er ook een wedstrijd om het uurrecord. Het is nog maar de vraag of het Human Power Team daar ook aan mee gaat doen. “Dat is minder prestigieus en ook minder aantrekkelijk voor de sponsoren”, legt De Leeuw den Bouter uit. “Als we meedoen gebeurt dat in de Velox IV. Die heeft een grotere luchtinlaat aan de voorkant. En tijdens een uurrecord is naast de zuurstoftoevoer ook de koeling heel belangrijk.”

Volg de verrichtingen van het Human Power Team via de blog op hun website.

Bekijk hier hoe de fiets is opgebouwd: