17 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Collegevoorzitter Van Praag: ‘Maak collegegeld kostendekkend’ MET UPDATE

“Maak de collegegelden net zo hoog als de kosten per student”, dat zegt collegevoorzitter Mirjam van Praag in een interview met Het Financieele Dagblad. Het is haar voorstel om de financiering van de universiteiten weer op peil te krijgen, die volgens haar ‘een race naar de bodem’ is.

Het budget dat de universiteiten krijgen voor wetenschappelijk onderwijs blijft min of meer hetzelfde, terwijl het aantal studenten stijgt, vooral uit het buitenland. “Als elke universiteit met vijftig procent groeit, dan worden we met zijn allen twee derde armer”, rekent Van Praag voor.

Diversiteit

Maar kennelijk ziet de collegevoorzitter in een verhoging van de collegegelden ook een instrument ter regulering van de studentengroei en de samenstelling van de studentenpopulatie: “Met beurzen kun je de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten en de diversiteit in de collegezaal regelen. Dan heb je de groei meer in de hand”, zegt ze tegen het FD.

Van Praag is niet jaloers op de hedendaagse studenten, zegt ze. Hoge werkdruk en “belachelijk hoge huren” maken het studentenleven geen pretje. De VU gaat ze daardoor extra vaardigheden leren als leiderschap, empathie, creativiteit en teamwerk, zodat ze leren “iemand te worden in plaats van iets.”

UPDATE: Van Praag verduidelijkt in een reactie aan Advalvas: “Voor onze Nederlandse studenten wordt studeren hiermee niet duurder. Voor internationale EER-studenten is studeren in Nederland, evenals in de Scandinavische landen, nu erg goedkoop. Door de collegegelden net zo hoog te maken als de kosten per student wordt het aantal internationale studenten afgeremd (ze krijgen te maken met hoger collegegeld).

Tegelijkertijd kun je dan met beurzen zorgen voor de toegankelijkheid van het onderwijs voor Nederlandse studenten. Met deze maatregel zou het mogelijk zijn in de toekomst als universiteit meer instrumentarium te hebben om de diversiteit van de collegezaal te beïnvloeden.”