26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Bussemaker maakt zich niet druk om torenhoge collegelden

Minister Bussemaker maakt zich niet druk om het hoge collegegeld voor sommige opleidingen. Studenten betalen soms tienduizenden euro’s, maar daar zijn volgens haar goede redenen voor.

De hoogte van het collegegeld voor studenten die al een diploma op zak hebben, loopt enorm uiteen: van negentienhonderd euro tot tienduizenden euro’s per jaar. Maar volgens minister Bussemaker zijn die enorme bedragen “in de meeste gevallen verklaarbaar, omdat die opleidingen in het algemeen meer kosten met zich meebrengen”.

Opvallend veel geld

De minister is dan ook niet van plan om zelf te bepalen hoeveel universiteiten en hogescholen maximaal mogen vragen voor een ‘tweede studie’, antwoordt ze op Kamervragen van SP-kamerlid Jasper van Dijk. Ze herhaalt wel haar eerdere belofte dat ze opleidingen zal aanspreken die opvallend veel geld vragen.

Aan de Universiteit Maastricht bijvoorbeeld kost een geneeskundeopleiding voor studenten die al een bachelordiploma hebben 32 duizend euro per jaar, aan de Universiteit Utrecht slechts 11.050 euro. De overheid subsidieert een tweede studie niet, tenzij die tweede studie een zorg- of onderwijsopleiding is en de student nog geen diploma heeft in een van die sectoren.

Teleurgesteld

Van Dijk is teleurgesteld in de antwoorden van de minister en noemt het “onbegrijpelijk” dat Bussemaker de instellingen geen maximum wil opleggen.