26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Bussemaker dreigt met maximum collegegeld voor tweede studies

Als universiteiten en hogescholen niet kunnen uitleggen hoe het bedrag is opgebouwd dat ze in rekening brengen voor ‘tweede studies’, komt er mogelijk een maximum op het collegegeld. Daarmee dreigt minister Jet Bussemaker. Ze vindt dat universiteiten en hogescholen hun tarieven goed moeten onderbouwen en hun berekening met studenten moeten delen.

Voor hun eerste bachelor- en masteropleiding betalen studenten het wettelijke collegegeld van 1.906 euro per jaar. Maar zodra ze een diploma op zak hebben en aan een tweede bachelor- of tweede masterstudie beginnen, betalen ze het instellingstarief. Dat is vaak duizenden euro’s hoger en kan zelfs oplopen tot 32 duizend euro.

Zwaar middel

Bussemaker laat uitzoeken of de hoogte en motivering van het collegegeld voldoende gewaarborgd zijn, schrijft ze. Als de onderbouwing van de tarieven moeilijk te achterhalen valt, zal ze universiteitenvereniging VSNU en de Vereniging Hogescholen daarop aanspreken. Ze overweegt om transparantie te eisen van de opleidingsinstituten, maar ze heeft ook een zwaarder middel achter de hand. “Als de informatie van de instellingen tekort blijft schieten, is een uiterste maatregel om het instellingscollegegeld te maximeren.”

Gemiddeld kost een tweede bachelor ongeveer 7.500 euro per jaar en een tweede master 11.500 euro per jaar. De 32 duizend euro voor een master Geneeskunde is een uitzondering.

Rechtszaak

Aanleiding voor de uitlatingen van Bussemaker zijn de Kamervragen van de PvdA over de rechtszaak tegen universiteiten. Studenten en aspirant-studenten, verenigd in de Stichting Collectieve Actie Universiteiten, eisen inzicht in de berekening van het tarief. Universiteiten zouden slechts een kostendekkend collegegeld mogen vragen, menen de studenten. Universiteiten weigeren die inzage en willen zelf de prijs blijven bepalen.

Wat kosten studies op de VU per jaar?

De goedkoopste voltijd bachelor: Theologie € 2.800
De duurste bachelor: Tandheelkunde € 25.000
De goedkoopste master: Nederlandstalige masteropleidingen verzorgd door de faculteiten der Psychologie en Pedagogiek, Rechtsgeleerdheid en Sociale Wetenschappen: € 9.600
De duurste master: Tandheelkunde € 25.000

Zie hier het overzicht van de kosten van alle studies aan de VU.